Аudi S2: Coupe за вечността


23
май
2018

ВАЛТЕР РЬОРЛ го каза най-точно: когато го питаха за качествата на рали автомобила Audi quattro, легендарният пилот пиперливо ги формулира така: можете да сложите зад волана дори дресирана маймуна – и тя също ще победи. Естествено, нещата не бяха толкова прости, но фината ирония на Рьорл описваше много точно с каква първична сила Audi разбърка картите в рали спорта в средата на 80-те години. Audi S1 E2 с мощност 600 к.с. се катапултираше от 0 до 100 км/ч за по-малко от 2,9 секунди и побеждаваше в почти всички важни надпревари. Надмощието по отношение на сцеплението умело компенсираше конструктивно заложената по-висока тежест върху предната ос и циментира имиджа на Audi като производител на динамични автомобили с постоянно двойно задвижване. Конструирането на достоен наследник на оръжието чудо определено не бе лесна задача за инженерите на Audi: оптимизирано в аеродинамичен тунел и без почти никакви украшения, произвежданото от октомври 1988 до ноември 1995 година Coupé беше близък роднина на еснафското Audi 80 B3 и освен това бе лишено от типичните за стила на Urquattro мощно изпъкнали арки на калниците. Все пак като знак на почит към своя изключително бърз предшественик новият спортист имаше две малки сребристи емблеми S2 и се задвижваше от познатия от quattro 20V редови петцилиндров турбодвигател с по 4 клапана на цилиндър.

Интериор с облагородените гени на Audi 80. Спортен волан, карбон и бели циферблати за по-спортно излъчване

За да влезе в клуба на истинските спортисти, S2 предлагаше и комбинацията между четирите добродетели аеродинамика, изцяло поцинкована каросерия, Quattro задвижване и турбодвигател. Наистина, в началото инженерите на Audi бяха опаковали своя гениален Vorsprung durch Technik (рекламният слоган на марката Напредък чрез техника) фойерверк доста сдържано. Визуално S2 с 220 к.с., а по-късно и с 230 к.с. можеше много трудно да бъде различен от обикновените модели с техните значително по-маломощни атмосферни двигатели и поне на външен вид определено не беше оръжие чудо. И на практика Coupé S2 също бе значително по-кротко от своя ръбест и харизматичен предшественик. От друга страна, то изпълняваше с удивително съвършенство ролята на забележителен спортист с дискретната динамика на GT спортни автомобили с двигатели с голям работен обем.

Гаранция за мощ: логото S2 бе замислено като дискретно напомняне на рали чудовището S1 E2

Но какви са усещанията, когато шофираме подобен екстремен Understatement автомобил като йънгтаймер? За него с пълна сила важи вече леко изтърканото сравнение на доктор Джекил и мистър Хайд. С върховото купе на Audi от едно време дори и днес можете да изминете десетки хиляди километри годишно с удивително високи скорости – при това независимо от метеорологичните условия. S2, което развива максимална скорост от близо 250 км/ч, е героят на най-лявата лента на магистралите, не се страхува от острите завои и независимо от натоварването впечатлява с високата си сигурност на пътя. Новото време донесе и модерното тогава, може би относително леко кормилно управление Servotronic, климатичната инсталация с електронно управление и ергономичните спортни седалки със специфична тапицерия.

6-степенната скоростна кутия бе серийна при късните S2 с 230 к.с.

Още по-интересни – защото са и по-забавни – са осеяните с много завои отсечки извън натоварените главни пътища. Ако се шофира с ентусиазъм, там S2 може да разкрие второто си Аз. Защото реагира на всяко движение на волана със стоическа прецизност – въпреки неособено голямата спонтанност. Високото собствено тегло от 1,5 тона се усеща ясно, но жадуващият за обороти турбодвигател компенсира тази слабост с всяко по-силно натискане на педала на газта. Това чудо на сцеплението тегли мощно като бивол във всеки момент, мощността се разгръща с удоволствие още от ниски обороти. Характерният дрезгав тембър се дължи на реда на палене (1 – 2 – 4 – 5 – 3) на двигателя. Той гарантира онзи гърлен, а с повишаване на оборотите и стакато звук, който и до днес е уникален в автомобилостроенето.

Блокируемият чрез бутон заден диференциал осигурява допълнително сцепление на сняг и чакъл

Издръжливият 20-клапанен двигател в същото време е и сърцето на автомобила. Обикновено той издържа 200 000, дори 300 000 километра без основен ремонт и също като целия автомобил не страда от сериозни проблеми с напредване на възрастта. Когато охладителната течност и маслото са достигнали работна температура, той се развърта до над 7000 оборота и лети напред, сякаш го гони дяволът. Което естествено не е така. Но може би един почитател на ралитата от едно време, който още веднъж иска да чуе истинския звук на Quattro.
Ларс Якумайт

Културно наследство: дрезгавият турбодвигател изпълва моторния отсек до най-малкото ъгълче

Още по темата

Card image cap
Най-страхотните олдтаймери от аукциона в Париж: Citroën DS Lorraine

14
февр.
2018

Във френската столица на 9-ти февруари бе проведен търг - Artcurial продаде редица класически автомобили по време на изложението Rétromobile 2018

Card image cap

В последния брой:

Архив >

usedTag: