ПОНЯКОГА НЕБЕСНИТЕ МЕЧТИ ИМАТ ЗЕМНИ КООРДИНАТИ. 52°11‘ N/1°28‘ W. Ако въведете тези данни в навигацията си, ще попаднете в Гейдън, британско село с около 400 жители. Тук се намира фабриката мечта за пораснали момчета и мъже с дебели портфейли. Основана през 1913 г., фирмата Aston Martin и до днес произвежда ексклузивни „играчки“, които са ценени не само от тайните агенти. Сега се появява още една. Когато в края на юни новият Vantage напусне производствените халета, това ще бъде истинско събитие. Тъй като новите модели на Aston не се правят на конвейер. В Гейдън хората не бързат. В случая с Vantage бяха необходими цели десет години за създаването му.

Къс и стегнат, с опънати мускули. Новият Vantage ще се появи в края на юни, по-късно и като роудстър
Новият модел също се прави предимно на ръка. Тоест всеки автомобил на практика е уникат, тъй като се нуждае от 250 часа за окончателното си завършване (за Yaris на Toyota са й нужни 12 часа). Тук всичко е специално произведено и местно: кожата, кореновата дървесина – Aston Martin прави възможно всичко. За много пари, разбира се. Накрая във всеки Vantage (базова цена над 300 000 лв.) се монтират екстри за 60 000 лв. Самият лак Morning Frost White в тестовия автомобил струва 8000 лв.
Последният Vantage бе определян от приятелите на марката като алтернатива на 911 с благородническа титла. Което се приемаше от почитателите на Porsche като британски хумор. В действителност досега по-изгодният Aston Martin бе красив Gran Turismo, но надарен с предвидим талант на пистата. Сега последното се променя радикално. Екипът на шеф-дизайнера Марек Райхман имаше задача да диференцира моделите по-ясно в сравнение с досега. Така бе създаден Vantage, който няма да е само любимецът на всеки. При идентична дължина е намалил теглото си с 20 кг и влиза в надпреварата като мускулест атлет. Самата му фигура е причина да станете дизайнер на каросерии. Приведен отпред, концентриран върху LED фаровете си, със страхотна задница. По средата личат мускулите на един спринтьор. Всичко е много изчистено, иконично, без излишна украса – но сто процента Aston Martin.
И тъй като подобни автомобили „живеят“ предимно на пътища със завои, Vantage е с алуминиева каросерия. Също като при DB11 AMG осигурява лютия като чили V8 битурбо мотор и 8-степенната автоматична трансмисия на ZF (Daimler притежава пет процента от дяловете на Aston Martin). Характеристиките са следните: 510 к.с., 685 нютонметра, 0 до 100 км/ч за 3,6 секунди, максимална скорост 314 км/ч. Гордите британци са недоволни и смятат, че това е все едно да поставиш в самолет Spitfire двигател на Messerschmitt. Стига да помага…

На работното си място: Vantage иска много от своя водач. Вдясно: доста от частите на каросерията се доплащат. Карбоновият комплект например струва 15 000 лв.
Аston Мartin не разполага с бюджет, за да разработи подобен топагрегат, а определено V8 на AMG е екстравагантен. Звяр, който ръмжи стряскащо, няма представа как да реализира цялата си мощност и се държи като куче на каишка, което се стреми към сурово месо.
Опасността от пристрастяване не е съвсем чужда за „британеца“, но при Aston Martin тези качества досега бяха запазена територия за болидите на марката. Сега идва новото удоволствие под формата на серийна ракета. Отзад има електронен диференциал, който реагира за милисекунди в различните ситуации на пътя, а отпред – управление, което работи супер прецизно в завоите.
Любителите на комфорта обаче трябва да избягват Vantage. Тристепенното окачване не разбира много от компромиси. Например режимът „Комфорт“ е изцяло спестен. Вместо него има „Спорт“, което трябва да се разбира буквално. Заради по-яката каросерия (плюс 30 процента спрямо предшественика) и внушителните 20-цолови джанти колата може бързо да ви разбърка съдържанието на стомаха. Да не говорим за Sport+ или за настройката Track – след едно кръгче чувствителните натури ще побързат към спешното. Иначе звукът от ауспуховите тръби кара косата ви да настръхне – той се предава доста филтриран към вътрешното пространство. Vantage определено не е автомобил за спокойно пътуване из английската провинция. В такъв случай лордът няма да остане доволен. Но като спортен модел „британецът“ е абсолютно последователен. Няма нужда да съчувстваме на притежателите му – те имат достатъчно алтернативи в гаража си.

20-цолови джанти с гуми Pirelli с размер 255/40 отпред и 295/35 отзад. Алуминиевите джанти струват 8000 лв.
Въпреки това малко ще се ядосате. Не на това, че годишната продукция в Гейдън за 2018 вече е резервирана. Не и на междувременно доста доброто качество. Най-вече на това, че англичаните са използвали старата мултимедийна система на Daimler. Comand е от времето на каменната епоха – графика, време за реакция, всичко е изнервящо. Горе-долу се получава така, сякаш ракетата Vantage ще лети с джобен калкулатор до Луната. OMG!

Собствен стил: автоматична трансмисия с натискане на бутони. По-късно ще се появи и версия със 7-степенна механична трансмисия
Технически данни
Двигател V8 битурбо Работен обем 3982 куб.см Мощност 375 кВт (510 к.с.) при 6000 об/мин Макс. въртящ момент 685 Нм при 2000–5000 об/мин Задвижване задно/8-степенна автоматична трансмисия Д/Ш/В 4465/1942/1273 мм Тегло (празен) 1530 кг 0-100 км/ч за 3,6 сек Макс. скорост 314 км/ч Цена 300 000 лв.