АDAC предупреждава: китайският електромобил Ora Funky Cat хвърля искри!

1907
2023

Електрическият компактен автомобил Ora Funky Cat се продава в Германия от няколко месеца. Сега обаче ADAC откри дефект в китайския конкурент на VW ID.3. Експертите от автомобилния клуб предупреждават за риск за безопасността.

Проблемът е свързан с буксата за зареждане на автомобил, през която батерията черпи ток. Обикновено по време на процеса на зареждане щепселът се свързва със зарядната станция или с Wallbox и след това aвтомобилът се заключва (при което и щепселът се заключва сам). Ако по-късно автомобилът бъде отключен, процесът на зареждане се прекъсва автоматично от съображения за безопасност и след това щепселът се отключва. Това се изисква съгласно регламента DIN EN 62196-1:2015-06.

Какъв е проблемът с Ora Funky Cat?

Според ADAC обаче при Ora Funky Cat това прекъсване на зареждането се задейства със закъснение в определени ситуации. В резултат на това можете да издърпате щепсела за зареждане заедно с кабела, докато по тях все още тече ток. Подобна ситуация не би била пробем при смартфон или друго малко устройство, но при Ora Funky Cat може да доведе „в екстремни случаи до пукот, искри и миризма на изгоряло“. При „китаеца“ токът за зареждане бива прекъсват едва 15 секунди след отключването.

Феноменът може да настъпи при зареждане с променлив ток и щекер Typ 2 (на снимката), но не и при бързо зареждане с прав ток.

Шокът, който би предизвиквало у потребителя подобно явление, е по-малкият проблем. ADAC посочва, че контактните елементи на щепсела и гнездото за зареждане могат да се износят. Това от своя страна може да доведе до нагряване на контактните повърхности. Затова ADAC призовава Ora, дъщерна компания на Great Wall Motors, да отстрани проблема. Федералната служба за автомобилен транспорт в Германия също е информирана.

Как реагира Ora?

Междувременно Ora отговори на ADAC доста изчерпателно. Феноменът с пукот или искри досега не бил забелязан при нито един от общо над 68 000 продадени автомобила. Въпреки това компанията майка Great Wall Motors е съгласна с ADAC, че действително имало проблем със сигурността.

Затова компанията „работи на пълни обороти върху софтуерна актуализация, която трябва да гарантира, че напрежението ще бъде прекъснато по време на зареждане с променлив ток при отключване“. Great Wall Motors очаква тази актуализация да бъде пусната съвсем скоро.

Според Ора нямало проблем автомобилът да продължи да се експлоатира. Независимо от това, производителят препоръчва на собствениците на Funky Cat: „Клиентите трябва ръчно да прекратят процеса на зареждане на зареждане с променлив ток и щепсел Typ 2 от Wallbox [или зарядна станция, бел.ред.], преди щепселът да бъде изваден от автомобила.“ Между другото, това явление не се случва при бързо зареждане с постоянен ток или при аварийно зареждане в контакт тип Schuko; и в двата случая, както е по предписание, зарядният ток се прекъсва автоматично веднага след отключване на автомобила.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин