2018
ПРИЧИНИТЕ ЗА ПОКУПКА НА НОВИ фарове са многобройни: потъмняване на рефлекторите, претърпели сте удар в предницата на автомобила. Или пък старите просто не ви харесват на външен вид. Серийно VW Golf VI е доста консервативен в това отношение, но с пет от общо седемте тествани чифта фарове става доста модерен. Особено харесвани сред почитателите на тунинга са дневните светлини с дизайн на коледни лампички а ла Audi или габаритни светлини в стила на BMW, наречени Angel Eyes. Търсени са обаче и прожекторните фарове, тъй като зад лещата им се очаква скъпа ксенонова светлина, а не крушка с нажежаема жичка. В действителност имаме само един комплект ксенонови фарове, OSRAM LEDriving Xenarc. Дневните, позициониращите и мигащите светлини работят със светодиоди; за дългите и късите светлини отговаря 25-ватов ксенон. Което означава: за разлика от разпространените 35-ватови светлини не се предвижда нито автоматично регулиране на дължината на осветяване, нито система за почистване на фаровете. Тоест Plug & play, при което светлината действително е от висшата лига.
Цената е доста висока, но все пак значително по-изгодна от преоборудване към ксенонови светлини с оригинални части на VW. Заедно с монтажа това във Волфсбург струва 3600 лв. Комплектът на Osram е единственият, който издържа безупречно тестовете по отношение на светлинна техника в лабораторията на Philips. Наистина учудващо, тъй като при също така образцовите, произвеждани от Hella, оригинални фарове левият пропускаше твърде малко светлина нагоре, което ще ви помогне при разчитане на поставени над пътя знаци. Малък недостатък, който обаче бе компенсиран от десния фар. Като цяло фаровете на Hella отстъпват малко на тези, произведени от Osram, но пък изтръгват най-доброто от халогенните крушки H7. Има и някои модели, които не отговарят на изискванията – например TYC: те изсипват цялата светлина на десет метра пред автомобила; всичко, което се намира зад този сноп, ще бъде забелязано от водача едва тогава, когато мине през него. Измервателната техника регистрира обсег 95 метра, но водачът не може да се възползва от този обсег, тъй като зениците му са залепнали към петното от светлина. С такива фарове можете да се движите, но не и добре и безопасно. Странни са и фаровете на Depo: те излъчват светлинни снопове, които осветяват само собствената пътна лента, докато вляво, вдясно и нагоре цари пълна тъмница. Все пак въпреки концентрираната насоченост на светлината този светлинен поток бе с най-дълъг обсег в теста. Без значение дали става дума за CCFL Angel Eyes, FK или Diederichs – с подобни „газеничета“ можете да се движите само когато грее слънце. Единственото положително нещо, което можем да кажем: те не заслепяват никого, но пък излъчват прекалено малко светлина.
Абсолютният губещ тук бяха фаровете на Diederichs: както по отношение на качеството на изработка, така и по отношение на разпръскването на светлината. Има дори някои габаритни светлини, които светят по-силно. За останалите инженерът на Philips д-р Лукас Кюпер също не е благосклонен: „Такова ниво показваха фаровете през 50-те години. Дълго преди появата на халогенните светлини.“ Затова е доста притеснително, че най-вече младите хора си падат по такова „храмово“ осветление. Те са водачи, които карат доста нощно време (например връщайки се от дискотеки) и имат нужда от добри фарове и добро осветяване. Законодателят в ЕС би трябвало да защитава по-добре тези потребители – като начало с по-строго категоризиране при издаване на сертификати.
ТАКА ТЕСТВАХМЕ
Тестовете на техниката на осветяване бяха проведени в лабораторията на Lumileds Germany GmbH, към които принадлежи отделът Philips Automotive. Фаровете бяха купени през юли 2018 през онлайн магазини на посочените цени, а тестът бе проведен с доставените осветителни тела. Ако такива нямаше в комплекта, използвахме стандартни на Philips. Тествахме съгласно ISO FDIS 17 731 CIE S 021/E, която норма отговаря на директивите за фарове в ЕС. При оценяването на обсега пълен брой точки давахме само за прехвърляне на границата от 100 метра.
Продължете на следващата страница