2023
„Това е автомобил точно като за мен!“ С тези думи ме посреща в Мюнхен шеф-дизайнерът на Audi и почитател на автомобилите Марк Лихте. Пред нас стои Audi activesphere concept – една впечатляваща студия с дължина 4,98 м и широчина 2,07 м, мерки, които не могат да бъдат съотнесени към някой конкретен автомобилен клас.
Audi говорят официално за кросоувър, но в днешно време това е доста широкообхватно понятие. Лихте ми обяснява, че електрическата студия се чувства у дома си както на пътя, така и извън него. Огромните гуми за офроуд с размер 285/55 върху 22-цолови джанти и клиренсът от 21 см (плюс 4 см в режим офроуд) са козовете а ла SUV, но елегантните линии със срещуположно отварящи се врати ни напомнят на лимузина.

Освен това студията владее един трик: с натискане на бутон стилната задница Sportback се превръща в товарна повърхност. Така activesphere мутира в пикап. За целта стъклото се вдига нагоре, задният капак се отваря, а специално стъкло разделя вътрешното пространство от товарната повърхност, върху която можете например да поберете два маунтийнбайка. В покрива умело и фино е интегрирана и стойка за ски. Безспорно тази студия е оборудвана за всякакви приключения на открито – самият Лихте е въодушевен от природата и прекарва много от свободното си време навън.


За да се чувства човек близо до природата и зад волана, студията е оборудвана с врати, които в долната си част имат стъклени елементи, а Singleframe решетката също за първи път е от прозрачно стъкло. Заели място в приличащия на ложа интериор, през стъклените елементи мога да гледам директно към пода на студиото. С изключение на четирите отделни седалки с цвят червено като лава, вътрешното пространство на студията няма много общи неща с такова на обикновен автомобил – тъй като концепцията е подготвена за автономно шофиране от ниво 4.

В автоматичен режим activesphere поема всичко, а арматурното табло с волана се скрива, като кокпитът предлага щедро пространство. Това подхожда много на футуристичната концепция на управление с името Audi dimensions, която комбинира физическа реалност и дигитална сфера. Функционира горе-долу по следния начин: всички пътници си слагат така наречените очила за миксирана реалност, чрез които в пространството триизмерно се прожектират различни съдържания. Когато се фокусират отделни съдържания, автоматично се появяват нови нива, които могат да бъдат избирани посредством жестове. Звучи като нещо от бъдещето и по време на първия анимиран тест наистина се усеща като такова. И ако трябва да съм честен: не мога да си представя, че след десет години ще управлявам автомобил по този начин. Хората от Инголщат обаче са убедени, че Audi dimensions е бъдещето. Дотогава очилата ще бъдат с размерите на обикновени слънчеви очила.

Добри новини за всички онези, които обичат да карат сами: activesphere може да бъде управляван и съвсем конвенционално. С натискане на бутон арматурното табло с волана излиза и така човекът може да поеме управлението на машината и да се наслаждава на удоволствието от шофирането. За него се грижи електрическото двойно задвижване с два електромотора (по един на всяка ос) с 442 к.с. мощност и 720 нютонметра максимален въртящ момент. Техническа база на студията е новата платформа PPE (Premium Platform Electric). Тя включва 800-волтова техника и функция за бързо зареждане с до 270 кВт. Батерията на студията с капацитет от 100 кВтч позволява пробег от до 600 км. Има ли activesphere шанс за серийно производство? Едва ли едно към едно със студията.

Студията обаче се готви за наследник на quattro-технологията на марката. Електрическата платформа PPE е готова за серийно производство и ще се появи на пазара през 2023 г. с Q6, Audi dimensions ще я последва след няколко години. Според Лихте е напълно възможно да видим след години и този дизайн на студията на Audi.


Извод
По отношение на дизайна и техниката activesphere за мен е най-красивият от четирите студии Sphere. Използваната технология е интересна. Любопитен съм да видя колко от студията ще стигне до серийния вариант.