„Астронавтите“ на Peugeot от 1914 година

0605
2024

Прочутият американски състезател и предприемач Еди Рикънбейкър (1890 – 1973) е роден в Кълъмбъс, щата Охайо, в семейството на швейцарски емигранти. Още на 16-годишна възраст започва да участва в автомобилни надпревари, първо като механик, а след това и като пилот, включително и в първия старт на Индианаполис през 1911 г. През 1914 г. се присъединява към фирмения отбор на Duesenberg, а на следващата година е поканен в тима на Maxwell.

Името на Рикънбейкър става легенда по време на Първата световна война, когато той показва изумителна храброст, като боен пилот, след като лично сваля 26 германски самолета. Издига се до чин капитан и е награден с Медала на Конгреса, Ордена на Почетния легион и други американски и чуждестранни отличия.

През 20-те години на миналия век популярността му е все така висока, след серията блестящи победи в някои от най-големите автомобилни състезания на САЩ. През 1921 г. той създава собствена автомобилна фирма в Детройт, наречена  Rickenbacker Motor Company, която между 1922 до 1927 г. произвежда луксозни коли, проектирани от прочутите инженери Уолтър Фландърс, Барни Еверет и Уилям Мецгер. В началото на  30-те години Рикънбейкър работи в авиационната индустрия, през 1934 г. заема ръководна позиция в авиационния отдел на General Motors, а когато GM придобива авиокомпанията Eastern Air Lines, той е назначен за неин президент.

В самото начало на своята спортна кариера, още преди включването на САЩ в Първата световна война, Еди Рикънбейкър увековечава името си с една ексцентрична проява. Точно преди преминаването му от Duesenberg към Maxwell, което става в началото на 1915 г., той за кратко се състезава във фирмения отбор на Peugeot. Изявите му там са по-скоро инцидентни, тъй като няколкото старта с френската марка не се увенчават с успех. Именно с нея обаче е свързана и една случка, която остава без аналог в летописа на автомобилния спорт. Поради специфичната макадамова настилка на трасето, много от състезателите се оплакват както от гъстия прах, така и от хвърчащите камъчета, които в някои случай предизвикват сериозни наранявания. Тогава Еди Рикънбейкър изнамира оригинален начин, с който да комуникира със своя навигатор Фред Маккарти, и в същото време двамата да бъдат предпазени, както от наранявания, така и от силния шум на двигателя. По негови инструкции са изработени две кожени маски за лице заедно с два комплекта гумени тръби, през които двамата могат да разговарят. С тази уникална екипировка те стартират за пръв и единствен път на състезанието в Корона, щата Калифорния на 26 ноември 1914 г. Въпреки че това необичайно изобретение се оказва много ефективно и състезателите са добре защитени, като същевременно могат да поддържат постоянна връзка помежду си, Рикънбейкър се отказва да го използва при следващите си изяви поради един основен недостатък – непоносимата горещина.

Запазените снимки на тези единствени по рода си автомобилни маски, направени точно преди 110 години, и днес продължават да създават усещането за нещо космическо, което идва от някаква паралелна реалност.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин