Ангренажният ремък: бомба със закъснител под капака


19
мар.
2020

Какво се сменя заедно с ангренажния ремък?

Обикновено заедно с ангренажа има смисъл да смените и още някои части. Обикновено компоненти, които са свързани със задвижването на ремъка, се предлагат в ремонтен комплект заедно със самия ремък. Задължително сменете обтяжната ролка и паразитните ролки. Освен това се препоръчва да поставите и нова водна помпа, ако тя бива задвижвана от ремъка. Това се налага, тъй като при нов ремък помпата може да блокира, което да доведе до прескачане на ремъка – и тогава се губи центровката на мотора.

Предимства и недостатъци на ангренажния ремък

В сравнение с ангренажна верига от метал ремък от каучук и пластмаса работи по-тихо и с по-малко съпротивление. В резултат на това бива постигнат по-нисък разход. Oсвен това цялото задвижване на валовете става по-компактно, тъй като е по-гъвкаво и не се налага да бъде в маслена баня като ангренажната верига. Така решението е много удобно за малки автомобили с тесен двигателен отсек. Междувременно и много ангренажни ремъци вече издържат дори над 200 000 км без смяна. В интерес на истината, и ангренажните вериги издържат на такъв пробег – а често и на значително по-голям. С времето обаче веригите се разтягат с по няколко милиметра. Промяната на центровката в резултат на това води до по-лоша работа на двигателя (по-ниска мощност, увеличен разход). Този проблем не се среща при ангренажните ремъци, които почти не променят дължината си в рамките на целия си живот.

И неофициалните сервизи могат да се справят със смяната на ангренажния ремък, но трябва да спазват указанията на производителя на автомобила.

Към недостатъците на ремъка обаче е преди всичко опасността той да се скъса ненадейно. И това се дължи не само на натоварването при употреба, но и на факта, че материалът на ремъка с времето започва да става ронлив. Продължителните жега и суша, както и стоенето на автомобила в покой състаряват ремъка дори по-бързо. И тъй като моторното масло уврежда ремъка, той трябва да се пази. В наши дни обаче има и специални ремъци в маслена баня (напр. за мотора 1.0 Ecoboost на Ford). За тях производителите обещават още по-малко триене и по-слабо натоварване. Благодарение на специалната гумена смеска и на други вещества тези ремъци издържат на контакта с масло.

Лепенката в моторния отсек показва пробега и датата при последната смяна на ангренажния ремък. По-важен обаче е записът в сервизната книжка.

Регулярна проверка на ремъка

За да бъдат избегнати увреждания на ремъка, производителите препоръчват интервали, на които да бъде сменян. Въпреки това не е лошо регулярно да хвърляте по един поглед на ремъка. Дори за много двигатели при регулярната инспекция огледът на ремъка е задължителен. При нужда механикът може да регулира обтягането на ремъка. В редки сличаи при такива огледи се откриват и прокъсвания, така че се налага смяна преди предписания интервал. Редовната проверка на ремъка обаче не може да измести напред във времето смяната. И въпреки това, ако ремъкът се скъса в рамките на гаранционния период, въпреки че не сте го проверявали, шофьорът не носи отговорност.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >