Ангренажният ремък: бомба със закъснител под капака


19
мар.
2020

Разходите за смяната на ангренажния ремък варират в толкова голяма степен колкото и интервалите. От една страна, цените зависят от сложността на двигателя, а от друга – от достъпа до ремък в двигателя, както и от избора на сервиз. Например за Peugeot 307 1.6 (2006) в квартален сервиз би трябвало да ви искат около 300 лв. За VW Golf VI 2.0 TDI (140 к.с.) същата операция излиза близо два пъти повече. Най-скъпа е смяната при собствениците на автомобили, в които се налага сваляне на двигателя (напр. Fiat Bravo 2.0 HGT 20V). Тази операция може да отнеме до два дена, а разходите обикновено са в 4-цифрени суми. По правило, цените на ангренажните вериги са по-високи от тези на ремъците.

Функция на ангренажния ремък

Ангренажният ремък бива задвижван от коляновия вал и синхронизира въртенето на двата разпределителни вала (или само на единия, ако втори няма) с коляновия вал. Често ангренажът движи и периферни агрегати като водна помпа или хидравлична помпа на сервото. Обикновено при по-новите мотори това не е така, тъй като в тях се използват пистови ремъци, за да не бъде натоварен ангренажът допълнително. Главната задача на ангренажа е да движи разпределителния вал, който служи за отварянето и затварянето на всмукателните и изпускателните клапани. Човек може да си представи какво ще се случи, ако ангренажният ремък не е достатъчно опънат, „прескочи“ или дори се скъса. Клапаните се отварят в неправилния момент или след това се срещат с буталата. При щастлива развръзка на обстоятелствата ще ви се наложи да смените само клапаните и цилиндровата глава. А в лошия сценарий ще ви трябва цял нов мотор.

Има обаче и мотори, при които скъсването на ангренажа не е задължително да доведе до „салата“ в двигателя. Конструкцията на този тип мотори е такава, че при тях няма как буталата и клапаните да се допрат. Обикновено това са по-стари агрегати, работещи с ниска степен на сгъстяване – т.е. не става въпрос за дизели и турбобензинови машини. Пример за мотор, при който клапаните и буталата не могат да се срещнат, е 1,8-литровият с 90 к.с. (означение RP) на VW Golf II.

В най-лошия случай скъсването на ангренажния ремък може да наложи смяната на двигателя.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >