Американското Porsche 944 GTR: две години в елита на автомобилния спорт

0308
2022

В средата на 80-те години Porsche реализира серия от запомнящи се спортни успехи в САЩ в надпреварите, организирани от IMSA (Международната асоциация по автомобилен спорт). Съвсем различна е ситуацията в състезанията, провеждани под шефството на SCCA (Автомобилен спортен клуб на Америка), където присъствието на марката е доста вяло и само от време навреме стартират някои стари версии на Speedster, Roadster и 914, без да изпъкват с особени постижения. Това незавидно положение се променя драстично през 1985 г., когато отборът на American Porsche Racing е поет от Ал Холбърт, който има амбицията да се нареди сред фаворитите на SCCA с изцяло ново Porsche 944 GTR Turbo. Фирмата от Цуфенхаузен обаче не проявява интерес от подобно сътрудничество и тогава американският тим решава да се справи сам със задачата. За целта е сключен договор със специализираната фирма на Дейв Клим в Тъкър, Джорджия за изработката на действащ прототип със силуета на 944. Стъклопластовата каросерия е поставена върху пространствена тръбна рама, окачването навсякъде е със спирални пружини, трансмисията е Hewland, а двигателят е специално изпълнение на 944 Turbo, създадено от McLaren Engines в Мичиган. В конструкцията са използвани и компоненти от други модели на Porsche, като Transaxle от 928, спирачки от 962 и др.

Ривърсайд – 30 септември 1986 г. Автомобилът е пребоядисан в бяло

Новият технически екип на American Porsche Racing, сформиран от бившия състезател и дилър на Porsche Алън Джонсън от Сан Диего, включва Дон Джоунс, Вик Офнър, Пат Сканлан и Робин Херинг. За пилот на автомобила е поканен трикратният национален шампион на SCCA Том Бренън от Данвил, Илинойс.

Спортният дебют на Porsche 944 GTR е през юли 1986 г. на пистата в Ривърсайд, където печели още на първия старт, но покрай еуфорията от победата се появяват и някои непредвидени усложнения. Първият проблем, който трябва спешно да бъде решен, е свързан със спирачките. Колата по принцип спира добре, но охлаждането на дисковете не е на ниво, натоварването върху предния мост е прекалено голямо, а 550-те конски сили на 4-цилиндровия двигател буквално разбиват тръбата на кардана, взета от 928.

Мощността на стандартния 4-цилиндров двигател от Porsche 944 е повишена на 550 к.с.

Междувременно Дон Джоунс напуска отбора, но дори и с един човек по-малко, проблемите до голяма степен са решени и автомобилът печели достатъчно състезания, за да се класира за националната селекция на Роуд Атланта. Около месец и половина преди обявяването на резултатите, American Porsche Racing решава да направи една последна „загрявка“ в надпреварата от Северната дивизия в Сиърс Пойнт, което се оказва голяма грешка. Въпреки че представянето в събота минава много добре, по време на тренировката в неделя сутринта Том Бренън губи управление и катастрофира,

при което на практика остава без автомобил за голямото състезание. Тогава на помощ отново е извикан спешно Дейв Клим, който в продължение на месец и половина след трескава, почти денонощна работа успява да възстанови колата. Тъй като няма време за изпитания, броени дни преди надпреварата са направени тестове при импровизирани условия на някои от по-малко натоварените шосета на Джорджия. В крайна сметка American Porsche Racing стига до шесто място на Роуд Атланта.

Карлсбад, Калифорния. Август, 1987 г.

За следващия сезон е нает нов пилот – Джим Уорън, който е бивш пилот на конкуренцията в тима на Corvette. През 1987 г. той печели няколко състезания, с което успява да натрупа необходимите точки за селекцията в Атланта. Колата се представя отлично, много от техническите проблеми са решени, а сезонът като цяло протича без особен драматизъм, с изключение на един инцидент в Лагуна Сека, където потенциалният фаворит Уорън е избутан от едно Camaro извън пистата на последната обиколка.

В серията GT-1 от надпреварата в Атланта колата се представя сравнително добре и се класира на четвърто място. С това приключва състезателната кариера на Porsche 944 GTR, както и на независимия екип на American Porsche Racing. При тези добри резултати, постигнати с полулюбителски средства, само може да се предполага, какво би станало при активна техническа подкрепа от страна на Porsche.

Още по темата


ƒ