2022
Легендарният W16 отива в пенсия! Bugatti обяви края на цяла ера с лансиранeто на Roadster Mistral, ограничен в серия от 99 бройки. Таз ера започна през 2005 г. с Veyron. Със своята максимална скорост от невероятните 407 км/ч, Veyron стана най-бързият сериен автомобил в света през 2005 г., а почти 20 години по-късно продължава да всява фурор. И то не само заради изумителната визия и впечатляващите динамични показатели, но и заради спиращата дъха цена!
В момента употребяваните Bugatti Veyron стартират от 2,4 милиона лева, а специалните версии се търгуват за до 6 милиона! Но не само покупната цена на Veyron е висока, разходите за поддръжка могат да достигнат няколко десетки хиляди лева годишно. Само регулярната смяна на маслото на 8-литровия W16 излиза между 40 000 и 46 000 лева. Добре, че Bugatti наскоро започна да предлага пакета услуги „Passeport Tranquillité“. Благодарение на него собствениците, при чиито автомобили фабричната гаранция е изтекла, могат да получат сервизен пакет за две или четири години, който покрива всички разходи за поддръжка.
Колко струва комплект гуми за Veyron?
По желание на клиента в пакета влизат и гумите – а при Veyron именно те са много скъпи. Когато хиперспортният автомобил беше пуснат на пазара през 2005 г., просто нямаше подходящ модел гуми, които да издържат на огромните натоварвания при над 400 км/ч, затова Michelin разработи high performance гуми специално за Bugatti. Комплект такива гуми струва между 70 и 80 000 лева в зависимост от източника. Към тях трябва да бъдат добавени и джанти, които също струват цяло състояние.

В САЩ наскоро цяло колело на Bugatti Veyron беше разрязано – при това напълно доброволно, а не след катастрофа. Но защо? Много просто, тъй като един господин е поискал да разбере какво прави колелото толкова специално (и скъпо) – а и за да генерира кликове. Последното се е получило: само за около месец видеото в YouTube канала Waterjet Channel е „навъртяло“ около 700 000 гледания. То показва как гума и джанта на хиперавтомобила се разрязват посредством метода на водно рязане.
В началото авторите на клипа обясняват, че оригиналният комплект колело струва около 70 000 лева – но цените на гумите и джантите на Veyron варират. При всички положения обаче са изключително високи. Но тъй като дебелата 365 мм гума от видеото е с DOT 37/16 (т.е. е произведена през 37-ата седмица на 2016 г.), тя е практически неизползваема – според предписанията на Bugatti гумите на Veyron в идеалния случай трябва да се сменят на четири, максимум на пет години. Също така се препоръчва джантите да се проверят на рентген при всяка смяна на гуми, за да се открият евентуални пукнатини.
Джантата е произведена от OZ
Възможно е джантата да има такива пукнатини или други повреди или просто да е твърде стара – производителят изисква джантите да се сменят на две смени на гуми. Причината: high performance гумите се залепват джантите, произведени от OZ. Така или иначе: след като машината за водно рязане е изрязала голямо парче за около десет минути, нито гумата, нито джантата могат да се използват.
Унищоженото колело обаче не се оказва чак толкова впечатляващо – тук се крие просто (много скъпа) алуминиева джанта. Интересно е, че между джантата и гумата е монтиран нещо като пластмасов пръстен, който има за цел да поддържа гумата при повреда. Остатъци от лепило се виждат само по „леглото“ на джантата – вероятно то се е разложило през годините.
От срязаната джанта правят бижута
Макар че разрязването на това колело не доведе до фундаментално нови прозрения, все пак е забележително, че някой се осмели да разреже джантата и гумата на Bugatti Veyron. А ако се чудите какво ще се случи с остатъците от джанта, ще задоволим любопиството ви – от нея ще бъдат направени 50 пръстена – всеки на цена около 6000 лева!