2022
Втората част на Климатичното изследване на ЕИБ от 2021-2022 г. проучва мненията относно изменението на климата в един бързо променящ се свят. Резултатите в този документ отразяват личното поведение на хората и действията, които те предприемат за борба с изменението на климата.
76 % от купувачите на автомобили казват, че при следващата покупка на автомобил биха избрали хибриден или електрически автомобил, докато 24% все пак биха избрали изцяло бензинов или дизелов модел.
Търсенето на хибридни автомобили превишава търсенето на автомобили с дизелови или бензинови двигатели
На въпроса за бъдеща покупка на автомобил, 76 % от купувачите в България казват, че ще си купят хибриден или електрически автомобил. Тази цифра е с 52 пункта по-висока от процента на българите, които казват, че биха закупили дизелов или бензинов автомобил (24 %). По-конкретно, 40 % биха закупили хибриден автомобил, а 36 % биха избрали електрически автомобил.
Хибридният автомобил би бил предпочитаният избор за българите на възраст над 65 г. (53 % биха закупили такъв автомобил) и хората на възраст 30-64 г. (40 %), докато той е най-малко предпочитан за хората на възраст от 15 до 29 г. (само 28 % от тях биха закупили хибриден автомобил). Българите на възраст под 30 г. биха предпочели бензинов или дизелов автомобил (37 %), докато бензинов/дизелов автомобил е най-малко предпочитаната възможност за хората на възраст 30-64 г. (23 %) и хората над 65-годишна възраст (14 %). Купувачите на възраст 30-64 г. са най-склонни да закупят електрически автомобил (38 % от тях биха избрали този вид автомобил в сравнение с 34 % от хората на възраст под 30 г. и 33 % от хората над 65-годишна възраст).
Същевременно, 18 % от българите като цяло казват, че нямат автомобил в момента и не възнамеряват да закупят такъв (пет пункта над средната стойност за ЕС).
Тъй като 76 % от тях предпочитат хибриден или електрически автомобил, българите не са толкова склонни да преминат към нови автомобилни технологии в сравнение с румънските купувачи на автомобили (81 %). Въпреки това, цифрата за българите е пет пункта над средната стойност за Източна Европа (71 %). Също така, българските купувачи на автомобили изглеждат по-склонни да закупят хибриден или електрически автомобил, отколкото френските (61 %) или немските (52 %).
По-конкретно, българските купувачи на автомобили (40 %) изглеждат толкова склонни да изберат хибриден автомобил, колкото френските (38 %) и източноевропейските (42 %). Въпреки това обаче за българите тази цифра е с пет пункта по-ниска от цифрата за румънските купувачи на автомобили (45 %) и 12 пункта по-висока от тази за германците (28 %).
Българските купувачи на автомобили изглеждат толкова склонни да изберат електрически автомобил (36 %), колкото и румънските (36 %). Същевременно като средна стойност източноевропейците (30 %), французите (23 %) и германците (23 %) изглежда не считат електрическите автомобили за толкова привлекателна възможност.
Като цяло, европейците са склонни да предпочетат хибридни автомобили (39 %), докато бензиновите или дизеловите автомобили се класират на второ място (33 %), а електрическите автомобили заемат трето място (28 % заявяват, че биха закупили електрически автомобил). Докато китайците са най-склонни да закупят електрически автомобил (44 %), американците биха избрали на първо място хибриден автомобил (38 %), на следващо място бензинов или дизелов автомобил (33 %) и едва след това електрически автомобил (29 %).