AUTO BILD България / Автономното електрическо Renault с 680 „коня“

Автономното електрическо Renault с 680 „коня“

Symbioz демонстрира визията на Renault за бъдещето. AUTO BILD направи първи тест на машината


21
дек.
2017

Името му го издава: Renault Symbioz демонстрира симбиоза между автомобила и дома. Вероятно не сте учудени, че се движи автономно и на ток – както повечето прототипи в последно време. Symbioz произлиза от „sumbiōsis”, старогръцка дума за „съвместен живот”. Renault вярва, че автомобилът на бъдещето – въплътен в тази концепция – ще функционира хармонично и в постоянно взаимодействие с околната среда, пътната инфраструктура и дигиталния начин на живот на пътниците. Буквата „Z” в края е препратка към изцяло електрическата технология Z.E., задвижваща автомобила. Интегрирана съставна част от концепцията на Renault е и къща, в която автомобилът директно влиза. Symbioz паркира направо в центъра на хола и по този начин трябва да символизира все по-тясната връзка между отделните зони за живот. Но каква е идеята зад всичко това? Автономните автомобили трябва да се вписват безпроблемно в нашето всекидневие. А как изглежда това в реалния живот, ни демонстрира Renault със Symbioz Demo Car. Демонстрационният автомобил е еволюция на шоукара и изглежда значително по-близък до серийна модификация от студията, представена на IAA. Типична за Renault e C-образната графика на светлините. Футуристично изглеждат и „радиаторната решетка“, която сякаш влиза във фаровете, както и ветробраните на С-колоните и дългата антена тип „акулова перка“, която стига до задното стъкло. Подвижният спойлер може да бъде видян едва при скорост над 70 км/ч.

Symbioz не дава представа за вида на бъдещ модел, a Renault отхвърли плановете за серийно производство. Детайлите от прототипа обаче при всички положения ще намерят приложение в следващите модели на „реджията“ – като най-вече става въпрос за това, което е под ламарините. За Symbioz французите са разработили изцяло нова платформа. 72-киловатчасовата батерия е разположена в пода на колата, за задвижването се грижат два електродвигателя. Максималната мощност е 680 к.с., а максималният въртящ момент е 660 Нм.

Интериор: много комфорт и достатъчно място

Ще усетите комфорта още при качване – благодарение на сваляемите oпори седалките се превръщат в равни повърхности, на които ще седнете безпроблемно. Едва при стартиране на двигателя страничните части отиват нагоре, в режим Dynamic седалката осигурява дори по-добра странична опора. Настройката на седалката – както и собствената любима музика, температурата на климатика и много повече – всичко това в бъдеще ще бъде запаметено на смартфона, който още при качването в колата бива разпознат от електрониката й.

Още при влизане в купето прави впечатление колко просторен е Symbioz. С дължина 4,92 м той има размерите на Меrcedes E-клас, но благодарение на липсата на двигател с вътрешно горене отпред интериорът прави впечатление на значително по-просторен. Равният под и липсата на централна конзола осигуряват усещане за простор на първия ред места, а дори зад шофьор с ръст близо 2 м високи пътници трябва да застават удобно. Красивият нов автомобилен свят обаче разчита не само на много място, но и преди всичко на високотехнологични показателни уреди, които са ориентирани към шофьора. Заедно с LG Renault създава гъвкав OLED-дисплей около волана, съчетаващ функциите на арматурното табло и на дисплей за инфотейнмънт системата. Отворен остава въпросът дали новата логика на управление, при която между менютата се плъзга с два пръста, ще бъде внедрена в серийното производство. В момента от LG са разработили системата само за Symbioz.

Всички показания в колата в бъдеще ще могат да се променят в зависимост от режима на шофиране. Това сме го виждали – и разбира се, при Symbioz не е пропуснато. Тук обаче преходът е по-сериозен, отколкото между режимите Comfort и Sport на конвенционалните автомобили. При автономно управление данните за скоростта и за мощността например изцяло изчезват и правят място на TV-монитор например. Symbioz не е стигнал чак толкова далеч, но т.нар. AD-режим на автономно управление внася златиста светлина в интериора и «дърпа» волана и стойката на уредите с 12 см назад.

Особено голяма е разликата между режимите Classic и Dynamic: докато по традиция режимите на шофиране са свързани само с променени настройки за реакциите на педала на газта, кормилното управление и амортисьорите, натискането на логото на Renault върху 4-лъчевия волан внася нещо по-радикално. В режим Classic човек трябва да натиска здраво „газта“, за да се движи пъргаво, докато в Sport дори лекото „погалване“ на десния педал рефлектира върху мигновено изстрелване на колата. Големият стъклен покрив допълнително се затъмнява, а ароматизацията на купето също се променя – много приятно. Преходът към автономния AD-режим е колкото лесен, толкова и незабележим. Щом веднъж се качите на магистралата, с кратко съобщение на арматурното табло Symbioz сигнализира, че автономното управление е възможно. Водачът просто трябва да натисне едновременно два бутона на волана за 2 секунди и колата автоматично поема управлението с помощта на 36 сензора по цялата каросерия.

Промяната към AD-режима се чувства преди всичко по това, че шофьорската седалка отива в позиция Relax. Щом човек избере Lounge-функцията, „креслата“ се завъртат едно към друго, за да могат хората да си говорят по-удобно. Който няма какво да си каже с останалите в колата, може да се пренесе в друг свят с помощта на очила за виртуална реалност. Идеята: отработените сценарии – например преминаване през градове на бъдещето или полет в ято птици – са свързани с движения на колата, и така дори авторът на тези редове, на когото по принцип му става лошо от подобни забавления в движение, можеше безпроблемно да се наслаждава на програмата.

За да не се налага да вярвате на електрониката на „сляпо“, Head-up дисплеят превключва в режим Augmented Reality и информира за планирани маневри. Последващи смени на лентата биват изобразени директно върху пътя. Пускането на мигачите, подаването на „газ“, изпреварването, връщането в лентата и спирането: при първото тестово шофиране Symbioz се справя прекрасно с всяка от тези дисциплини. Електромобилът се оправя сам дори и на пунктовете за плащане по магистралите. И макар че автономното шофиране не би трябвало да се нуждае от информация отвън, Symbioz получава допълнителна антена, която трябва да помага на пунктовете за плащане. Тя прави връзката с колата и съобщава на компютъра къде да престрои автомобила. Най-голямото предизвикателство: преди пункта за плащане 2-3 ленти се разклоняват в 15 – а маркировка често липсва. Symbioz намира правилния път посредством GPS-координати, като наблюдава целия трафик около себе си. Проблемът е, че интелигентното Renault винаги спазва стриктно ограниченията на скоростта. Другите участници в движението обаче не го правят и така по неволя електромобилът се превръща в пречка за трафика. Този казус може да бъде решен или когато всички започват да спазват правилата, или когато всички коли станат автономни.

Двигател: до 680 к.с. и 660 Нм

Батерията с капацитет 72 кВтч е разположена в пода на автомобила. За задвижването се грижат два електромотора на задната ос, които отдават мощност към отделните колела. Съвместно агрегатите генерират 490 к.с. и 550 Нм. Пиковата мощност достига 680 „коня“ и 660 Нм. Така моторизиран, 2,2-тонният Symbioz ускорява от 0 до 100 км/ч за 6 секунди, малко по-бавно от BMW 740i.

 

 

 

Още по темата

Card image cap
Тествахме прототип на i30 N: по-мощен от Golf GTI

27
юни
2017

Hyundai атакува в класа на компактните спортисти. i30 N е първият модел под новия бранд N. АUTO BILD успя да тества маскиран прототип на "бегачката"

Card image cap
400 000 км с Mercedes C 180 K: Вечният Benz

31
мар.
2017

Неунищожимият: нашият Mercedes C 180 успя да обиколи земното кълбо 10 пъти – образно казано. И то при най-добро здраве и без (почти) никакви признаци на умора

Card image cap
BMW M4 CS: нишов модел с 460 „коня“ за над 200 000 лв.

30
май
2017

Лимитираният модел BMW M4 CS ще бъде по-мощен и по-лек от М4 и ще запълва нишата до M4 GTS. Ние изпробвахме машината!

Card image cap

В последния брой:

Архив >