Автомобилът на моя живот… Borgward Isabella TS

Ако бях водопроводчик или физик, нямаше да попадна на тази кола. Разбрах го по-късно, тъй като бях много млад, когато нещата между мен и Isabella.


5
апр.
2017

Бях на 16, ученик, който предпочиташе да пише големи истории. Който иска да пише, трябва да чете. Така прочетох за Borgward, приключилата с фалит германска марка. Научих за човек, който произвежда коли,  „защото доставя удоволствие“. Най-известния си модел този Карл. Ф. В. Боргвард кръщава Isabella, тъй като за момента не му хрумва нищо по-сериозно. След това моделът става толкова добър и успешен, че може да бъде убит само от политическа интрига. Няма значение, всичко е минало. Аз исках да пиша подобни истории – разбрах го, когато за първи път прочетох за Borgward.  По-късно наистина написах историята на Боргвард. Вилата му в Бремен все още съществуваше, събирах материал за книга и седях в античното кресло на мъжа, който е създал Isabella.  По-късно рекламният шеф на Borgward рецитираше слоганите от 50-те години: „И на Земята, и в Космоса – Isabella е върхът.“ Междувременно вече не бях гимназист, а млад журналист. Благодарение и на Borgward.  Когато бях на 17 си купих един от автомобилите му, като успях да го платя с изкараните като репортер на местния вестник пари. Тъмносивата Isabella TS ми попадна на по-късен етап – в края на 90-те.  Наложи се да чакам две години, докато си я купя. Плени ме чарът й: всичко по нея е оригинално, видимо употребявано, като все пак никой не бе изтръгнал душата й след реставриране.  Единствено след 52 години 1,5-литровият й мотор е трябвало да бъде изваден за кратко. Не, защото е отказал след пробег от 140 000 км, а защото е имал теч на масло. Дори червените тапицерии от изкуствена кожа и посивелия покрив от памук са от 1958 г.  Навън е 2011 г., но гледани от Isabella пресичащите момичета изглеждат като младата Роми Шнайдер. А от радиото трябваше тъкмо да съобщят, че Ран е вкарал гол за Германия.  Историите, които разказва Borgward Isabella, са велики. Всичките са от миналото и са истински находки за репортера. Качвам се и затварям вратата. И започвам да слушам.

 

Появата

През юни 1954 г. – с 60 к.с., което го поставя над тогавашния среден клас. На автомобилното изложение във Франкфурт през 1955 г. Се появява Isabella TS: 75 к.с. и максимална скорост 150 км/ч. Borgward продава до 1961 почти 203 000 броя Isabellа и открива пазарната ниша на спортните семейни лимузини. BMW трябва да я запълни след срива на Borgward.

Наследството

Близо 1000 броя Isabellа в Германия – и горчивият опит за фалит, който е действителност не е  бил такъв.

Технически данни

Дължина 4390 мм

Широчина 1705 мм

Височина 1480 мм

Собствено тегло 1060 кг

Цена като нов (1958 г.) 8305 германски марки

Пазарна цена (състояние 2–3) около 13 000 евро

Още по темата

Card image cap
4 млн. лева за прашасало Ferrari

22
мар.
2018

В продължение на цели три десетилетия легендарно алуминиево Ferrari събира прах в гараж – а днес беше продадено за колосална сума!

Card image cap
OPEL KADETT: МОТОТО НА УСПЕХА: ВЪЗДЪРЖАНИЕ

24
дек.
2016

Икономическото чудо е в разгара си, а неговият баща – министърът – ускорява чрез спиране. Девизът на Ерхард е въздържание. Opel се придържа към него със своя невероятно икономичен Kadett.

Card image cap

В последния брой:

Архив >

usedTag: