Автомобилният „дозатор“ на GM: когато алкохолът не е най-големият враг на водача

1403
2023

Преди почти 50 години General Motors представя съоръжение, което може надеждно да тества рефлексите на водача. Но…

Наркотици, умора, психически стрес – способността за шофиране може да бъде нарушена не само от употреба на алкохол, но и от много други фактори и затова още преди половин век се оказва, че измерването на промилите не е много ефективна практика. Поне така смятат експертите от General Motors. Затова през 1973 г. те представят система, наречена “Critical Tracking Task” (СТТ), като много по-практичен тест за способността за шофиране, който е свързан с управлението на автомобила (в случая това е Opel Rekord, показан на снимката). Преди да потегли, водачът трябва да коригира отклоненията на стрелката на един специален инструмент на централната конзола чрез движения на волана за десет секунди. Ако той се провали три пъти подред, CTT не дава възможност на двигателя да стартира и това може да се променен само с повторен тест, направен след не по-малко от половин час. Друго предимство пред конвенционалните тестове е, че нивото на чист алкохол не дава достатъчно обективна информация за способността за шофиране. Редовно употребяващите алкохол например могат да се справят по-добре с управлението на автомобила, макар и с по-високо ниво на алкохол в кръвта, за разлика от тези, които нямат „опит“, независимо че може да са само леко опиянени. Поради това системата неофициално получава прозвището „дозатор“.

Западната автомобилна преса посреща с възторг предстоящото представяне на СТТ на автосалона в Женева през 1974 г., но въпреки изключително надеждното представяне на системата в серия от тестове на GM, тя не успява да се наложи в серийното производство. Почти 50 години по-късно само можем да констатираме със съжаление, че с малко повече късмет още преди 50 години General Motors би могъл да насочи световната автоиндустрия към едно по-безопасно бъдеще.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин