2020
СИВО, ЧЕРНО, БЯЛО. Тези общо взето скучни цветове доминират от години в света на автомобилните лакове, но си има причини именно те да са толкова успешни. От една страна, повечето от тях не се доплащат, от друга, повечето дилъри препоръчват на клиентите си консервативни окраски, защото според тях така върнатите модели са по-лесни за препродажба. Твърде вероятно е обаче тази скучна картинка да се промени, поне това твърди Клаусбренд Фолмар, психолог, специализирал се върху въздействието на цветовете.
„В подобни кризисни времена хората жадуват за пъстри окраски!“ Особено жълтият цвят, според Фолмар, ще изживее истински ренесанс. Жълтото има позитивно излъчване и се счита за цвета на разбирателството. „След дългата изолация хората сега жадуват за комуникация.“ Но има и нещо друго. Жълтият автомобил създава впечатление, че е по-бърз от другите. Завръщане ще има и за червеното като „жизнеутвърждаващ символ на кръвта“. Изключение вероятно ще бъде оранжевото, „защото оранжевите предмети според нашите социо-културни възприятия са нещо евтино“.
Марк Гутяр, шеф на дизайнерския отдел в BASF, отчита нарастващо търсене на бежовия цвят. „Цвят, който дълго време тънеше в забвение.“ При това тук не става дума за някакво скучно, текстилно бежово, а „за изключително елегантни и топли цветови нюанси“. Този цвят изразява нуждата от близост и защита. Като цяло се забелязва засилено влечение към индивидуализирани цветове, споделя Гутяр. „Автомобилът като продукт ще се персонализира все по-често и като цвят, така че да отговаря в по-голяма степен на светоусещането на своя собственик.“ Изборът поне е налице – в BASF говорят за 700 цвята, които вече се използват в момента. Около 160 вида синьо и над 120 варианта на сиво намират приложение в автомобилното производство.
Да не забравяме обаче, че автомобилните производители прибавят подобни експерименти на тема цветност директно към сметката ви. Бърз поглед върху ценовите листи го доказва категорично. От актуалната палитра на Golf VIII единствено урановото сиво (Urano Grey) е без доплащане. А през не чак толкова далечната 1974 г. нещата стояха различно: Golf I се предлагаше в цели пет основни цвята в базовия пакет. Днес лимоненото жълто (Lime Yellow), което моделът „носеше“ при световната си премиера през 2019 г., държи гордо цена от допълнителните 1284 лева, а за бялото със седефен ефект (Oryx White) хората от Волфсбург очакват да се бръкнете дори за 1731 лева.
От VW оправдават цените с високите разходи, съпътстващи съвременните процеси на лакиране. Така например лимоненото жълто изисква двуслойно лакиране. Според VW свойства на пигментите в боите особено оскъпяват лакирането. По принцип е „много сложно да се произведат ясни и ефектни лакове“.

Доплащането от почти 13 стотарки за Oryx White пък се дължи на трипластовото изграждане на лака, който всъщност генерира седефения ефект. В случая каросерията трябва да мине два пъти през камерата за боядисване. Но въпреки всичките тези технически усложнения, дали действително тези цени могат да бъдат оправдани единствено с производствените разходи? Шефът от BASF Гутяр не желае да коментира разходите обобщено. Все пак „всеки конкретен случай е свързан със специфични компоненти, които са използвани за получаване на лаковото покритие. Без съмнение ефектните цветове почти винаги са по-скъпи“.

Mazda е добър пример, че повече смелост при избора на цвят определено може да донесе дивиденти на производителя. „Страстно червеният кристален перлен металик“ при Mazda 3 струва респектиращите 1280 лева допълнително. „Клиентите на Mazda днес обичат да се идентифицират с този жив червен цвят, който в същото време дава на марката висока степен на разпознаваемост“, споделя Паоло Туминели. Професорът по дизайн от университета в Кьолн прогнозира, че в бъдеще ще срещаме все по-често естествени тонове. „Синьо като небето и водата, зелено като листата и тревата, кафеникаво жълто като почва и пясък.“ Синият металик пък бил просто съвършен за настъпващата електрическа мобилност.
Марк Гутяр от BASF също очаква повече сини автомобили в бъдеще. Този цвят символизира „техническия и ориентиран към бъдещето характер на автомобилите и се движи в спектъра между изключително свежите небесни сини тонове през тюркоазеното и петроленото до разновидностите на виолетовото“. С други думи: ако освен радост от шофирането очаквате и повече удоволствие от цвета на автомобила – започвайте да спестявате!


Коментарът на Матиас Техау
В доста литературни романи хората в сиво са символ на примиреност. Наистина скучен и елементарен цвят. Аз лично шофирам VW New Beatle в Salsa червено. Щом видя моя „бръмбар“, веднага ми се повдига настроението. Какво повече да очакваш от своя автомобил!