Автомобилните производители пестят от хубави фарове

0412
2018

Според американския IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) автомобилните производители не имплементират достатъчно добре най-технологичните светлини. Когато организацията провежда тестове на фаровете за коли от моделна година 2016, само два автомобила получават оценка „Good” (добър). За 2018 същата оценка заслужават цели 32 коли, а други 58 са определени като „приемливи“. От IIHS с тревога отбелязват, че голям брой компании запазват високотехнологичните LED-фарове само за най-скъпите модификации, докато при по-ниските нива на оборудване се поставят традиционни халогенни светлини.

На пръв поглед разликата между халогенните и LED-фаровете на Hyundai Kona е трудно забележима.

Тестовете показват, че с диодните „очи“ водачите на кросоувъра Hyundai Kona виждат два пъти по-добре на тъмно – а това е доста сериозно, когато се движите из някоя гора с 90-100 км/ч и някое диво животно изскочи внезапно на пътя. За съжаление, при Kona, чиито цени стартират от 35 990 лева, LED-фаровете се предлагат само в най-високото ниво на обзавеждане Premier (от 43 900 лева). От IIHS обаче подчертават, че Hyundai далеч не е единствената марка с подобна политика – при още 17 модела за пазара в САЩ е установена същата разлика.

В моделите от по-нисък клас доплащането за LED-фарове е около 2000 лв.

Но как изглеждат нещата при европейските модели? При Skoda Octavia например LED-фарове може да получите едва от второто ниво за 1847 лева, а при най-високите нива те са стандарт. За VW Polo сумата е близка, но опцията отново е достъпна едва от втората линия на обзавеждане, т.е. няма как да получите само по-добрите фарове. В по-високия клас – например за BMW Серия 5, LED-фаровете са стандарт, а срещу доплащане стават и адаптивни. При всички положения качествените светлини са една от опциите, в които неминуемо си заслужава да инвестирате, ако купувате нов автомобил – oсобено за държава като България, където на огромен брой пътни участъци липсват маркировката, както и достатъчен брой ориентири за нощно шофиране.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин