Автомобилните производители започнаха отново да пестят от защитата срещу корозия

1103
2022

В момента автомобилните производители са на тема екология и устойчивост. Те обаче от няколко години отново пестят от защитата срещу корозия. Един от примерите е Tesla.

През 70-те години на миналия век автомобилите не изминаваха и шестцифрен пробег, когато ръждата си проличаваше – никой не очакваше от тогавашните модели голяма издръжливост в това отношение. Обикновено след няколко години ръждата вече беше факт. Някои марки имаха сериозни проблеми. Всеки знае например историята на Alfasud: в техническо отношение (както и при външния вид) компактният модел на Alfa Romeo е изключително модерен, но ръждата разрушава имиджа на автомобила. Впръсканата в кухите пространства пяна става порьозна – и привлича още повече влага. Някои автомобили стигат с ръжда още при търговците. Едва след широкообхватния фейслифт през 1981 г. нещата са оправени, но имиджът вече е на дъното. За италианския автомобил тогава се шегуват, че ръждясва още в проспекта.

Днес всички си мислят, че ръждата не би трябвало да е проблем. Каросериите са изцяло поцинковани, а контролът е изключително строг. И в действително в Германия например колите издържат поне 10 години – някои стигат до 18, преди да се озоват на автоморгата.

През 2016 г. обаче излезе доклад в Швеция, който разкрива колко уязвими са съвременните автомобили на ръжда – отчасти заради конструктивни причини, които благоприятстват образуването на корозия. Дори и „железните” модели на Volvo са станали по-податливи на корозия.

Автомобилните производители започнаха отново да пестят от защитата срещу корозия

Напоследък обаче автомобилите ни не са толкова издръжливи срещу корозия, колкото преди. Пример за това е култовата електрическа марка Tesla. Ако разгледате внимателно модели на марката, ще установите бързо щети по лака и други места. Съобщава се за автомобили Tesla, които „цъфват” още след първата зима в планински райони с много сняг.

Леката конструкция носи със себе си проблеми с ръждата

Тенденцията към леката конструкция – особено необходима при електромобилите с цел баланс с тежките батерии – има отрицателен ефект върху уязвимостта на автомобила към корозия. Алуминият и магнезият като материали в тези леки конструкции имат сериозен проблем – така наречената галванична корозия.

Още по темата

Card image cap

В новия брой:

Архив >

Бюлетин

История на автомобила в Царство България 1896 – 1946

Това е първата книга в нашата и световната историко-техническа литература, която представя подробен анализ на автомобилната еволюция в България през първата половина на ХХ век, базиран на автентични снимки и документи.

70лв