Автомобилната съкровищница на принца на Монако


17
юни
2018

РУСОТО МОМЧЕ минава под загражденията и разклаща дръжката на вратата на Porsche 911 Carrera RS 2.7. Заключено е! Малкият продължава да тича, сяда в модел от 20-те години на миналия век и се набира на волана. По петите го следва русо момиче. Двете деца тичат и дивеят в автомобилния музей на Монако, така наречената Top Cars Collection. А какво прави в това време директорът на музея Филип Рензини? Запазва самообладание и се усмихва. Всичко е наред – двамата малки посетители могат спокойно да си играят тук.

Осемцилиндров двигател: този Packard Type Eight от 1935 г. е една от кулминациите на автомобилната колекция

120-те експоната са собственост на техния баща: принц Албер Втори на Монако (60). Той покани AUTO BILD да хвърли ексклузивен поглед зад кулисите на неговата автомобилна колекция, а двете му деца също са с него. Тук може да се видят болиди от Формула 1, италиански Coupé-та, рали автомобили, малки коли, лимузини на държавници и обикновени седани. Има и няколко файтона. Шарена смесица за познавачи. След неколкоминутна игра принцеса Габриела (3) и наследникът принц Жак (3) се спират до едно старо лондонско такси. Бабата на близнаците, актрисата Грейс Кели и по-късно княгиня Грация Патриция (1929–1982), е открила този Austin през 50-те години по време на снимки в Англия и заради многото му място го е избрала за нещо като семейна кола. Шофьор е возил нея и децата й из княжеството. След всичките тези години Албер си спомня определен детайл – поставката за багаж! „Тя бе поставена навън вместо предната лява седалка и там се превозваха куфарите. Като дете мечтаех да седя там“, казва принцът.

Добре подредени: ключовете на колите в музея

Държавният глава приема AUTO BILD следобеда в гаража на своя дворец. Сутринта е имал среща с президента на Република Кабо Верде, след това ще отдели малко повече от час и на нас. За снимките принцът е избрал едно Renault Floride и един Fiat 600 Jolly. И двата класически автомобила са произведени през 1959, за днес са паркирани пред някогашните конюшни. Имената на жребците още стоят на табелките на боксовете. „Когато видя Jolly, се сещам автоматично за лятото на ‘76-а“, казва принц Албер, докато навън вали като из ведро. Старото Renault също буди спомени у регента: „С Floride се връщахме през 1975 г. със сестра ми Каролин от рожден ден. Тя караше, тъй като вече беше взела шофьорска книжка. Седях отпред до нея. После колата се развали на пътя, ние не можехме да я поправим и се наложи служители от двореца да дойдат да ни вземат.“

Екипът на Филип Рензини реставрира Deutsch-Bonnet. Със същия модел принц Рение участва през 1953 г. в надпреварата Tour de France Automobile

Майката на Албер, княгиня Грация Патриция, получила автомобила като подарък от Renault – същата кола получила и френската актриса Брижит Бардо. Един не съвсем безкористен дар: производителят искал да се възползва от славата на двете филмови звезди. В началото на своя живот като водач Албер карал обикновени модели – например VW Golf LS Automatik. „Това всъщност беше първата ми кола. Две или три години по-късно я смених за GTI – беше голямо удоволствие да го карам.“ За „проба“, както казва самият Албер, тогавашният принц получил един Corvette, а по-късно си купил и Porsche 928. „Porsche-то беше един от най-добрите автомобили, които съм имал. По онова време всички се насочваха към 911. В 928 винаги се чувствах сигурен, тъй като моделът е по-голям и се държи много стабилно. Изобщо не усещаш скоростта.“ Днес регентът пътува по-често с модели на Lexus и Tesla. Най-вече защото за него опазването на околната среда е от голямо значение. „Ще си спомняме с носталгия времената, в които можехме да караме фантастични автомобили. Мисля обаче, че всички тези характерни мотори и традиционни задвижвания скоро ще бъдат минало. Ще ги разглеждаме в музеи и само от време на време ще ги изкарваме за по едно кръгче.“ С оглед на постоянно нарастващото население – особено това в градовете – автомобилите с екологично задвижване са единственият начин за подобряване на качеството на въздуха.“ Вече на дневен ред не е въпросът „дали ще го направим, а кога – казва Албер. – Мнозина казват, че сега тези автомобили са на мода. Но още първите автомобили са били с електрическо задвижване. Така че по-скоро се връщаме към добрата стара идея.“

Държавният глава приема редактора Майнц в работния си кабинет в двореца. Над него виси портрет на майка му Грация Патриция, рисуван от Анди Уорхол

Дори сватбеният автомобил на Албер и неговата съпруга Шарлийн Уитсток през 2011 г. може да се движи електрически: преработеният на Landaulet Lexus LS 600h днес се намира в автомобилния музей. Тогава зад волана му е бил шефът на гаража Клод Мас. 51-годишният мъж ни показва помещенията, в които той и неговите служители се грижат и поддържат автомобилите. Разположени на два етажа са бояджийница, подемник, офиси, складове, сервиз. Има даже струг. „Тук можем дори да произвеждаме отделни части за стари автомобили, които вече не могат да бъдат намерени“, казва шефът на гаража, който е бил шофьор и на принц Рение Трети (1923–2005). Бащата на Албер е бил страстен колекционер на автомобили. Някои от колите в започнатата от него колекция са били използвани като държавнически лимузини при официални срещи. Например Chrysler Imperial от 1956, който Рение купил за съпругата си Грация Патриция; по този начин холивудската звезда нямало да изпитва носталгия в далечно Монако. Благодарение на богатството си Рение можел да осъществи всяка своя автомобилна мечта. Има ли в днешно време неосъществени мечти? Да, директорът на музея Филип Рензини би искал да има в колекцията онзи Rolls-Royce Silver Cloud III, в който Рение и Грация Патриция се оженили през 1956 г. „Сигурен съм, че този автомобил все още съществува“, казва Рензини.

Принц Албер кара Lexus, Tesla, Twizy, Prius. Най-отпред се вижда Renault Floride с монограма на майка му

 

А за какво мечтае самият принц Албер? „Навремето се записах в списък на чакащи за един от първите модели на McLaren. Накрая обаче реших, че е прекалено скъп за мен.“ Водачът на Lexus не харесва хора, които си купуват автомобили само за да се хвалят с тях. „Не разбирам подобно нещо. Мисля, че съм на светлинни години от такова поведение.“ Би било хубаво, ако тези хора преосмислят мнението си. Държавният глава предпочита да се занимава с въпросите на бъдещето. Има например категорично мнение относно автономното шофиране: „Сигурен съм, че тази техника ще направи трафика в градовете по-лесно регулируем и най-вече по-сигурен. Лично на мен обаче ми е трудно да си представя, че ще ми отнемат изцяло удоволствието да карам сам. Който иска да управлява сам, трябва да получи възможност да продължи да го прави.“ Любовта към двигателите е в кръвта на семейство Грималди от поколения. Още принц Албер Първи (1848–1922) пътува през периода от 1902 до 1904 г. многократно от Монако до княжеската резиденция в Северна Франция. Но не с автомобил, а с мотоциклет Humber 350. Разстоянието е 1000 километра – при това по черни пътища. Най-голямата опасност за гумите представлявали пироните от копитата на конете. Прадядото на днешния принц Албер Втори изминавал отсечката за десет дни.
Семейство Грималди имат бензин в кръвта – при това от поколения. Ако се съмнявате, тогава посетете автомобилния музей на Монако, а при малко повече късмет може да срещнете престолонаследника принц Жак и сестра му принцеса Габриела.

Пътната книжка на княжеството:
в записките от 1973 г. личат имената на принцеса Стефани и принц Албер

Принц Албер Втори на Монако във Fiat 600 Jolly

Срещу носталгията:
Chrysler Imperial от 1956 г. е купен от принц Рение за американската му съпруга Грейс Кели в Ню Йорк

Багажно отделение: там, където седи репортерът ни, навремето е искал да се вози малкият принц Албер. Майка му Грейс Кели е купила колата за семеен автомобил

Величествен: княжеският дворец е постоянно разширяван, първата крепост е от 1215 г.

На удобно място: преди посещения на държавни глави шефът на гаража Клод Мас вади съответния флаг

Специалист: принц Албер може сам да поправя колите си. Заедно с AUTO BILD разгледа отдолу V-клас

Още по темата

Card image cap
10 км за 25 години

1
май
2017

Който прави по 10 000 стъпки на ден, изминава повече километри от това 25-годишно Porsche 911 Carrera RSR 3.8

Card image cap
Състезание с екстремните модели на Volvo

2
февр.
2017

Най-бързият камион на света е Volvo. Дяволските 2400 к.с. го придвижват напред по-мощно от Porsche и други спортни коли. Противопоставихме това чудовище на един състезателен автомобил

Card image cap
Cayenne срещу бронирания AMPV: кой е по-як?

30
юни
2017

Да, тези два атомобила имат нещо общо: и двата са проектирани от Porsche. Cayenne може да си купи всеки, но бронираният високопроходим автомобил AMPV е разработен само за военните. Дизайн на Porsche и дизайнерско Porsche: дуел на екстремните възможности.

Card image cap

В последния брой:

Архив >

usedTag: