2024
Още от началото на човешката цивилизация хората са разчитали на пророци. Шамани, гурута и всякакви други „просветени“ представители на човешкия род, които по един или друг начин са предсказвали какво да очакваме от планетата. Вероятно истината обаче е съвсем различна – никой не би могъл да каже със сто процентова сигурност, какво ще се случи в една област или друга. Фактите сочат, че нашата неутолима жажда за знание ни кара да търсим отговори и да знаем какво предстои.
На базата на познанията си в дадена област бихме могли да направим догадки, които все пак да носят някаква тежест в бъдещето. Българската фирма „Абритес”, вече почти двадесет години, е един от важните участници в света на диагностиката на всякакви превозни средства и най-вече в това да предоставя на независимите автомобилни специалисти решения на проблеми, резервирани обикновено само за официалните представители на автомобилните производители. Както в повечето индустрии – диагностиката на коли, камиони, лодки, моторни средства за забавление и индустриална техника има своите ползи, а производителите на тези машини нямат ни най-малко желание да споделят именно тези знания с когото и да било. Това води до постоянна борба между производителите на автомобили и тези на диагностична апаратура.
От AUTO BILD знаем добре кои са истинските иноватори в областта на дигитализацията на автомобилите – тези, които инвестират в постоянното развитие на технологиите в своите продукти, – това са именно германските гиганти Volkswagen, Mercedes и BMW. Именно това постоянно развитие от страна на тези „Голиати“ е в сърцето на огъня в развитието на назависимите инструменти от страна на „Давидите“. Да разгледаме диагностичните посоки на гигантите, би ни дало добра посока за това, къде ще сме в бъдещето.
Mercedes – Щутгарт винаги е бил място за иновации – те са първите, вложили повечето иновации, които днес считаме за даденост в автомобилите. Още през 1984 г. те започват инкорпорирането на т.нар. Fahrberechtigungsystem или FBS (система за позволяване на шофирането), която включва всички модули, отговорни за това автомобилите на марката да могат да запалят, двигателите им да работят, да могат да превключват и така нататък. Съответно FBS винаги е имала отговорност за сигурността на колата. В днешно време Mercedes използва четвърто поколение FBS, като неговата еволюция започва още през 2014 г. През последните години за пръв път се появиха решения, които позволяват замяната на модули в четвърто поколение FBS от страна на независими сервизи. Това определено е най- големият напредък на диагностичната индустрия в последно време и макар и нескромно, трябва да знаем, че решението за последните поколения Mercedes е именно българско. Накъде са тръгнали Mercedes? Сложният триизмерен шах, който се развива пред очите ни, със сигурност ще продължи през 2025 г., като все по-нови и сложни защити ще се редуват с иновативни решения.
BMW – Мюнхенци попаднаха под голям обстрел през 2024 г. заради някои от решенията, които взеха, именно хибридизацията на М5 и теглото, до което това им решение доведе. Ако през 80-те години инженерите в М GMBH не са си представяли тежки модели Motorsport с автоматични скорости, то днес тези технологии са абсолютна необходимост, за да се постигнат все по-строгите евронорми. Технологичният скок, извършен от BMW при преминаването на все повече модели към хибридно задвижване, носи със себе си уникални предизвикателства към производителите на диагностична техника. Изискванията от страна на независимите специалисти растат постоянно – необходими са решения относно следенето на състоянието на батериите, електромоторите и същевременно взаимодействията на всички тези системи със съществуващите вече в автомобилите. На практика, диагностицирането на един oт тези автомобили ни изправя пред два автомобила едновременно – електрическия и задвижвания с двигател с вътрешно горене, но като бонус имаме диагностика на взаимодействието на всички системи, отговорни за това всичко да работи в синхрон. Не бива да забравяме и новите поколения i-Drive, които са свързани с все повече системи в модерните модели на BMW, като далеч не са само инфотейнмънт, те са отговорни за безопасност и комфорт. Предвид факта, че в Мюнхен се разработват едни от най-успешните електромобили, като например следващото поколение Neue Klasse, можем спокойно да заключим, че ръкавицата от тяхна страна е хвърлена.
Концернът Volkswagen – Волфсбург, Инглощат, Цуфенхаузен – все места, известни с това, че по тях се равнявaт повечето стандарти в автомобилната индустрия. Силата при този великан е най-вече в постепенната еволюция на диагностичната технология вместо резките, революционни промени както при предишния производител, за когото говорихме. Технологиите при Volkswagen и другите марки от концерна са изключително важна тема, развитието на ID/ Е-tron платформите, макар и не толкова смело, води до преосмисляне на познанията ни за диагностиката – еволюцията се базира на все по-сложни версии на съществуващите платформи като MQB и MLB2, добавяйки предизвикателствата на електрическите и хибридните задвижвания, създават една безспорно сложна комбинация.
Никой не може да каже какво крие бъдещето, но можем да предположим кои технологии ще представляват най-големите предизвикателства. През 2025 г. „Абритес” ще продължи борбата си за демократизация на автомобилната диагностика под всичките й форми, като намира решения в полза на независимите автомобилни специалисти, проправяйки си път в гората от нови протоколи, изисквания и усложнени проблеми за решаване, за да бъде българската компания на върха на копието на автомобилната диагностика.