ЗА НЕЙНИЯ ПРЕДШЕСТВЕНИК Alfasud се разказваха ужасяващи неща. Съответно неясни бяха и очакванията при представянето на Alfa 33. Италианците се бяха постарали много, първо представиха хечбека, после комбито Giardinetta, прекръстено на SportWagon, като по желание монтираха дори и двойно задвижване. След големия фейслифт през 1990 година то се наричаше Permanent 4 и в комбинация с 1,7-литровия 16V боксер се превърна във върховия модел на италианския конкурент на Golf.
Но сянката на предшественика се отрази и на качеството на 33.
Въпреки множеството подобрения в детайлите качеството на изработката е относително ниско. Пластмасите, стелките, тапицериите, таванът или лаковото покритие: всичко трябва да бъде предпазвано от слънце и влага и да бъде докосвано с копринени ръкавици, за да издържи по-дълго. За останалото се погрижи ръждата – и така 33 се превърна в екзотика. Както и за множеството небрежни собственици, които не се съобразяваха с изискването за внимателно загряване и охлаждане на чувствителния боксер и така рискуваха ранния му край. А и характеристиката на двигателя спомага за това. Докато при високи обороти, към 7000, той впечатлява с великолепния си звук и тяга, при ниски обороти не се случва много.
Рядкото и работещо много фино двойно задвижване също не е безпроблемно. По принцип 95 процента от мощността се насочва към предните колела. Когато те нямат добро сцепление, многодисков съединител подава повече мощност към задните колела. Но при проблеми ремонтите може да се окажат скъпи. Ако обаче всичко функционира, 33 предлага директно поведение при завиване, стегнато окачване с лека тенденция към презавиване и чудесен италиански звук. Да, това е един истински италиански автомобил. Такъв, какъвто днес за съжаление вече не можете да купите като нов.
Alfa 33 S 16V Permanent 4
Двигател 4 цилиндъра, Boxer, отпред напречно • Работен обем 1712 см3 • Мощност 97 кВт (132 к.с.) при 6500 об/мин • Макс. въртящ момент 152 Нм при 4600 об/мин • Макс. скорост 198 км/ч 0–100 км/ч 8,9 сек • Задвижване двойно, /5-степ. трансмисия • Резервоар 53 л Д/B/H 4075/1614/1375 мм Багажник 290–1050 л Тегло (празен) 1070 кг • EU-Mix 8,0 л А95Н/100 км Емисии CO2 190 г/км
Цена 33600 герм. марки (1991)
Ако прегледате онлайн борсите, ще се изненадате колко малко Alfa 33 са останали. За добрите модели трябва да пътувате надалеч. 1,4 и 1,7 все още се намират, но комбитата и 16V са почти изчезнали, вариантите с двойно задвижване са абсолютна рядкост. За автомобилите във върхово състояние се искат над 20 000 лева – и се плащат.
Извод
Да се отправят тежки критики към класик като 33 не доставя удоволствие. Той просто се нуждаеше от надпис „Внимание! Чупливо!“ на арматурното табло. При добра поддръжка обаче той доставя чиста радост от шофирането и е един от най-чаровните автомобили от началото на 90-те години на миналия век.