2024
Полицейските автомобили са сред емблематичните символи на градската атмосфера, като в някои от най-развитите страни характерната външна декорация на тези коли е масово възприета още в предвоенните години. В България обаче тази практика е въведена с голямо закъснение. Както преди войната, така и през първите близо две десетилетия на комунистическо управление, външният вид на автомобилите на Народната милиция по нищо не се отличава от този на всички останали. Освен това през 40-те и 50-те години се използват предимно мотоциклети с кош, докато леките коли са привилегия само за ръководните органи.
В довоенния период най-популярният автомобил, използван от полицията, е Ford V8. През 1941 година Вътрешното министерство провежда търг за доставка на голяма серия леки коли от прочутата американска марка, които са използвани и известно време след войната.
Съвсем скоро след създаването на Дирекцията на Народната милиция, към нея е сформирано така нареченото Бюро за контрол на превозните средства, а през 1947 г. са създадени и органите за Контрол на автомобилния транспорт (КАТ). От 1 юни следващата година започва да функционира и отдел Държавна автомобилна инспекция (ДАИ).
Малко известен факт е, че първите нови попълнения за нуждите на Народната милиция пристигат от Германската демократична република. Още през 1949 година у нас са доставени 50 автомобила EMW-340, оборудвани с 6-цилиндров двигател, а година по-късно пристигат и още 25 броя, част от които са предоставени на вътрешното министерство.
През 1959 година контролната дейност в столицата се изпълнява от 15 мотоциклета (основно „Иж“ и „Урал“), един от които с кош, и от един лек автомобил, обслужващ всички служби в отдела. Тогава все още няма никакви технически средства за контрол.
Едва през 1964 г. автомобилите и мотоциклетите на КАТ и ДАИ започват да се боядисват със специални цветове. Това е характерната комбинация от жълто и синьо, която остава непроменена до края на 80-те години. Използваните в този период автомобили са основно съветски – „Москвич“ 407 и „Волга“ ГАЗ-21, но има и отделни екземпляри Škoda Octavia от най-мощния модел Touring Sport – първите коли на КАТ, оборудвани с радар, които влизат в експлоатация у нас през 1965 година.
Световният младежки фестивал, проведен в София през 1968 година, е голямо предизвикателство пред органите на КАТ, което дава тласък за навлизането на много модерни технически средства в контролната дейност, в това число и първите преносими радиостанции. Въвеждат се в експлоатация и първите уреди за контрол на скоростта и за отчитане на употребата на алкохол. Използваните до този момент леки автомобили са заменени с нови, като „Москвич“ 408 и 412, а в началото на 70-те години към тях се присъединяват и актуалните модели на „Волга“ ГАЗ-24, както и първите екземпляри на „Жигули“ ВАЗ-2101.
През 1974 г. е направена пълна промяна на техническото оборудване на КАТ, която включва и поредната доставка на нови автомобили и мотоциклети, както и подмяна на униформеното облекло. По това време пътният контрол вече се изпълнява само с леки автомобили „Волга“ и „Жигули“, както и с мотоциклети MZ-250. Навлизат и нови технически средства, като радари, заснемаща апаратура и алкомери (на германската фирма Dräger, откъдето идва тяхното популярно название сред водачите).
Актуализацията на леките автомобили на КАТ се осъществява паралелно с доставката на нови модели за цивилния пазар. Така през 80-те години старите модели на ВАЗ 2101 (който по същото време вече е най-масовият милиционерски автомобил) са заменени от модерния ВАЗ-2105. Той се използва до средата на 90-те години, когато у нас започват да се доставят първите по-големи серии западни полицейски коли от марките Ford, Opel и много други.