2023
Днес, 9 ноември, Германия празнува деня, в който Стената падна и който донесе обединение на Западна и Източна Германия. Ето защо днес е прекрасен момент да погледнем към автомобилното наследство на ГДР в лицето на Trabant, Wartburg и компания. Да се потопим в шарения автомобилен свят на ГДР! В интерес на истината, първоначално в родината си моделите от Изтока биват дискредитирани, разпродадени бързо и бракувани като технически остарели спомени за времето на социализма. Сега обаче те вече имат статута на класики. Trabant, Wartburg и Barkas вече се радват на култов имидж – а цените на някои по-атрактивни модели, например Wartburg 311 Coupé, направо излетяха в небесата. При поглед към миналото бързо откриваме, че ГДР предлага цветен и разнообразен автомобилен свят! Интересно е и сравнението на автомобили, които по едно и също време се движат в ГДР и ФРГ, например Wartburg и Golf I.
Кои модели от ГДР са най-известни?
Ако искате да си купите кола от Източна Германия, най-лесно ще откриете Trabant и Wartburg. За Trabant сякаш беше най-трудно да оцелее по време на обединението – въпреки че е произведен в тираж около 3 млн. по време на своята забележителна 35-годишна кариера. Във времена на ГДР Trabi е едновременно обичан и мразен. Според един от популярните вицове в ГДР от онова време, „Trabant ускорява от 0 до 100 в рамките на деня“. Но както се казва, във всяка шега има зрънце истина: колата е изработена от твърда пластмаса, известна като Duroplast, направена от рециклирани материали, включително пресовани памучни влакна, синтетични смоли и бракувани парцали от Съветския съюз. Днес за що-годе читав екземпляр ще ви бъдат необходими около 2000 лева. Но след 9 ноември 1989 г. десетки хиляди Trabi-та отидоха на боклука. Въпреки това коравият двутактов модел (малко преди промяната – и с четиритактовия двигател на VW от Polo) все още е познат на мнозина и днес – и затова сега хората се обръщат след него.

Втората 2-тактова класика от ГДР носи емблемата на Wartburg. През 1966 г. Wаrtburg започва производството на модерния като дизайн и архаичен като механика сериен модел 353, който се оказва и последен в историята на фирмата. По това време в държавното автомобилно предприятие на социалистическа Германия все още работят инженери “от старата школа”, през чиито ръце са минали множество модели на BMW, а по-късно и на неговия източногермански дериват EMW, което несъмнено оказва влияние върху цялостната концепция на автомобила. Wartburg 353 безспорно е красив и хармоничен автомобил. Под семплите и изчистени външни форми се крият и някои интересни технически решения – изцяло независимо окачване със спирални пружини и телескопични амортисьори, като задните носачи са монтирани върху необичайно оформената рама.

Особено у нас на голяма слава се радва и Barkas B 1000 – „Bulli-то на ГДР“. Barkas B 1000 определено заслужава да бъде наречен „всестранен талант“. Това е единственият бус, произвеждан в ГДР – ето защо в родината си той трябва да влиза във всякакви роли: от обикновен „транспортьор“ през линейка до катафалка. Концепцията му с двигател отпред и предно задвижване, както и неговата издръжливост бяха основните му предимства.

Луксозните автомобили… от ГДР!
Скоро след разделянето на Източна и Западна Германия в началото на 50-те години, инженерите от Айзенах разработват серия от няколко интересни проекта в условията на строга секретност. В сравнение с другите автомобилни производители на следвоенна Германия, заводът на BMW в Айзенах успява да се възстанови почти безпроблемно още през есента на 1945 г., а от септември 1946 г. е присъединен към новосъздаденото съветско акционерно дружество “Автовело”. Още преди въвеждането в серийно производство на туристическата лимузина BMW 340 през октомври 1949 г. (проектът датира от 1943 г.), инженерите от Тюрингия започват работа върху два изцяло нови прототипа, наречени съответно 342 и 343, които са представени за първи път на пролетния панаир в Лайпциг през 1951 г., а след това и на автосалона в Брюксел. От серийния модел 340 са използвани само някои компоненти от ходовата част и 2-литровият 6-цилиндров двигател с 55 к.с. заедно с двата оригинални карбуратора. Предвиждало се е по-късно той да бъде заменен с нов 6-цилиндров мотор от 65 к. с., който по същото време е бил в процес на изпитания.
Продължете на следващата страница