2021
4. Докъде е напредъкът на BMW с автоматизирано шофиране?
В нашите автомобили вече имаме около 40 функции за подпомагане на водача, които са сред най-добрите на пазара. Те обхващат всичко – от асистента за дълги светлини и камерата за обратно виждане до интелигентния круиз контрол с надлъжно и странично насочване, с разпознаване на сигналите на светофара. По отношение на активната безопасност, нашите системи за подпомагане на водача ни помагат да постигнем най-високата оценка от 5 звезди NCAP, а нашият Driving Assistant Professional, който включва многобройни функции печели награди. Накратко, ние продължаваме да подобряваме функциите от ниво 2 на автоматизация.
Те са почти универсално достъпни и вече са в помощ или полза на клиентите при шофиране и паркиране. Техните характеристики или предлагане варират в зависимост от местното законодателство. В САЩ и Китай, например, предлагаме опция за управление „без ръце“, която позволява на водача да свали ръцете си от волана (до 60 км/ ч), въпреки че трябва да продължи да наблюдава ситуацията и носи отговорност за шофирането. Тази функция се деактивира (след няколко предупредителни сигнала), ако водачът отклони своето внимание.
5. Кога BMW ще започне да предлага ниво 3 на клиентите?
Освен че усъвършенстваме функциите за подпомагане на водача (Ниво 2), ние работим усилено, за да гарантираме, че нашите превозни средства са подготвени за високо автоматизирано шофиране – т.е. Ниво 3 – и постигаме много добър напредък в тази област. Нашите автоматизирани функции за подпомагане на водача вече изпълняват значителна част от задачата за шофиране и паркиране в много ситуации. Но водачът все още трябва да следи околността на превозното средство и винаги е изцяло отговорен за това как то се управлява. Вече въведохме паркиране без шофьор под формата на функцията Remote Control Parking. И тук обаче водачът трябва да наблюдава своето превозно средство и зоната около него чрез смартфон или ключ, като все още носи цялата отговорност за превозното средство. Това означава, че функционалността на ниво 4 е достъпна, когато става въпрос за паркиране, т.е. превозното средство може да търси място и да се паркира например на паркинг. Ние няма да предложим функционалност от ниво 3 (където отговорността преминава от човека към машината) в нашите превозни средства, докато не е абсолютно безопасна и не предлага добавена стойност. Системата трябва да реагира безопасно в екстремни ситуации – т. нар. „corner cases“. Това е, което се стремим да постигнем.
6. Различава ли се вашият подход от този на вашите конкуренти? С други думи, има ли „BMW Route “ към автоматизираното шофиране?
Разработваме автоматизирано шофиране с ясна цел: да предложим на нашите клиенти по-голяма безопасност и комфорт. BMW Group разглежда технологиите предимно като средство за внедряване на автоматизирани функции за шофиране и паркиране, които да създават положително и емоционално ангажиращо преживяване за нашите клиенти. Това е ясен приоритет за нас. В същото време технологиите никога не трябва да отнемат всички решения от водача. Намирането на правилния баланс между безопасността за всички участници в движението и добавената стойност за индивида е важно за нас.
Според мен BMW в бъдеще ще олицетворява идеалната комбинация между света на автоматизираното шофиране, или „Ease“, както го наричаме, и радостта от шофирането, известно просто като „Boost“. Всеки клиент трябва да може сам да реши дали иска да вземе волана и да се наслади на някакво динамично удоволствие от шофирането или да предпочете да предаде шофьорската задача в определени стресови или безрадостни ситуации на шофиране – като задръствания, спиране на движение или паркиране – и да използва това време за нещо друго. В този процес автомобилът BMW ще предоставя на водача си оптимална помощ и подкрепа по всяко време. Запознах се добре с двете страни на медала по време на едно от първите ми работни места във фирмата за активно развитие на динамиката на шофиране, когато имах възможността да проуча и изживея съответните им граници. Така че, ясно е, че BMW ще се състои от двете измерения в бъдеще.
7. Какво можем да очакваме от изцяло електрическото BMW iX по отношение на автоматизираните функции?
BMW iX е първият модел от BMW Group, който предлага автоматизирани функции за шофиране и паркиране, базирани на нов технологичен набор от инструменти. Този набор от инструменти ще даде възможност за непрекъснато усъвършенстване и разширяване на функциите за помощ на водача и в средносрочен план на въвеждане на високоавтоматизирано шофиране (ниво 3). Ще продължим с внедряването на този инструментариум, например, в следващото поколение моделите BMW Серия 7 и BMW Серия 5.
В BMW iX ние също създаваме реална добавена стойност за клиентите, като групираме индивидуално автоматизирани асистентски функции интелигентно и според определени ситуации на шофиране. Новата операционна система ID8 прави функциите ни за помощ на водача още по-лесни за ползване. В същото време сме намалили контролните прибори до най-важните, гарантирайки, че водачът може бързо да активира оптималната степен на подпомагане. Нашият фокус тук е върху цялостната, интелигентна автоматизация, опростяване на системата и интуитивна работа. Това опростяване може да се види ясно от намаления брой бутони на многофункционалния волан, например.
Истината е, че реалността – може да кажем и сложността – е настигнала много амбиции по отношение на по-високите нива на автоматизация, или по-скоро тяхната пазарна готовност и наличност. Само защото превозното средство е с възможност за ниво 3, това със сигурност не означава, че автоматизираното шофиране от ниво 3 е или разрешено, или е възможно навсякъде. Всъщност в момента то е разрешено само на много малък брой пътища при много специфични условия. Следователно ние активно обсъждаме кога би било подходящото време, тъй като искаме само да предложим подходящи и най-важното напълно безопасни функции. Това означава, че разглеждаме амбициите си с критично око и продължаваме внимателно работата си въз основа на ревизирана пътна карта.
8. Един критичен проблем, засягащ автоматизираното шофиране, е готовността на водачите да използват функциите. Как гарантирате това приемане?
Приемането варира значително в различните региони. Стремим се да спечелим доверието на клиентите, като адаптираме поведението на автомобила, така че те да се разпознаят в него. Безопасността винаги е с най-висок приоритет в този процес, така че правим системата по-защитна по своя характер, което означава, че клиентите никога няма да бъдат изненадани от прекалено агресивното шофиране. Съгласувана концепция за информация, обратна връзка и действие е друг важен фактор: как да покажем на клиента по ясно видим начин, например, че сензорът е разпознал превозното средство отпред и функцията е активна? В бъдеще може дори да помогне един или два от сензорите умишлено да бъдат направени видими, вместо да се стремим да ги скрием, както правим днес. Но това е само един от многото различни аспекти. Както казах в началото, тук работим върху една от най-вълнуващите области в автомобилната индустрия.