„Автоматизираното шофиране може да служи само за една цел: да направи шофирането по-безопасно и по-комфортно“


28
апр.
2021

Д-р Николай Мартин отговаря за стимулираща и изключително сложна област на иновации в BMW Group, а именно за развитието на автоматизираното шофиране. Негова работа е да се занимава с въпроси като: каква степен на автоматизация е полезна? Какво наистина носи бъдещето на автоматизацията за клиента? Осем въпроса за д-р Николай Мартин, старши вицепрезидент за автоматизирано развитие на шофирането BMW Group.

1. Д-р Мартин, вие сте инженер по душа. Каква е вашата движеща сила?

Харесва ми да стигам до дъното на нещата и да ги разбирам. Имах възможност за състезателна кариера в уиндсърфа, чак до олимпийско ниво, но в крайна сметка индустриалното машиностроене и автомобилното инженерство излязоха на върха.

Обичам предизвикателствата и проблемите, които трябва да преодолееш и са сложни и същевременно важни за обществото. Защото това, което в крайна сметка искам да постигна е да намеря дълготрайни решения на значими и реални проблеми и да стимулирам напредъка. Имам щастието да работя със страхотен екип по една от най-мащабни задачи за бъдещето на автомобилната мобилност: автоматизираното шофиране.

От една страна, ние активно насърчаваме развитието на иновативни технологии и провеждаме изследвания, които на практика са от академичен мащаб. Но ние също внимателно обмисляме кое от потенциалните приложения всъщност ще внедрим, за да предложим на клиентите по целия свят истинска добавена стойност. В крайна сметка нашата основна цел е да удовлетворим нашите клиенти. Това е крехък баланс, който не винаги може лесно да бъде постигнат.

2. Каква добавена стойност предлага автомобил с възможност за автоматизирано шофиране?

Автоматизацията основно повишава комфорта и безопасността, тъй като системата задвижва автомобила по един и същи начин в една и съща ситуация, докато ние като хора понякога не го правим. Нашите клиенти оценяват тази помощ, която облекчава натоварването им в някои случаи. Например, забелязахме, че шофьорите в Европа, които имат Driving Assistant Professional в автомобила си, вече шофират с активирана функция за надлъжно насочване в около 50 % от времето. Цифрата за странично ориентиране е по-ниска, но все пак то се използва в 30 % от времето за шофиране (изчислено от 120 милиона километра, изминати от нашите клиенти). Това е много. Изводът, който правим от това, е, че сме създали функция, която наистина предлага добавена стойност. Като цяло нашите системи са изключително добре приети в световен мащаб и вече е доказано, че правят шофирането по-безопасно още днес.

3. Каква роля ще играе автоматизираното шофиране в бъдеще в контекста на личната мобилност?

Интелигентността на превозното средство ще става все по-важна в бъдеще. Автоматизацията на самия процес на шофиране има важна роля тук. Това, което започна с по-незначителни функции, като автоматично управление на фаровете, днес вече е преминало към асистирано надлъжно и странично управление на автомобила. Когато шофирате от Мюнхен до Тоскана за ваканция, например, системата не само се грижи за включване и изключване на фаровете при преминаване през многобройните тунели по пътя, но също така поддържа автомобила в рамките на ограниченията на скоростта и на безопасно разстояние от околните превозни средства. Ако отидем по-далеч и добавим всички възможности, предлагани от свързаността и семантичните знания за водача, автомобилът се превръща все повече в интелигентен спътник или дори приятел, който помага и вълнува водача. Разширяваме този аспект стъпка по стъпка.

Продължете на следващата страница

Още по темата

Card image cap

В нашия годишник:

Архив >

Бюлетин