Автокалипсис сега?


25
мар.
2020

Въпреки климатичните протести автомобилът продължава да
се радва на завидна любов. Пропорционално на покачващите
се рискове за хора, животни и природа, рязко се увеличава
комфортът за пътниците. Комбинацията от ламарина и бензин
се е превърнала в институция за модерното ни общество, която
не на последно място радва окото ни с естетически качества.
Автомобилът е символ на нематериални и въображаеми блага:
свобода, независимост, скорост, положение в обществото, собственост… Той е обект на критики и неизменен спътник в нашето
забързано ежедневие.

Застигналата го дигитализация изправя неговите производители,
търговци и потребители пред невиждани досега предизвикателства. В развихрилия се процес на трансформация се намесиха и
големите технологични компании от ранга на Google, Alibaba и
Tencent, до които водещите десетилетия автомобилни производители по отношение на финансовия ресурс изглеждат като
джуджета. В същото време в един премиум модел днес вече има
над 100 милиона реда софтуер, или пет пъти повече, отколкото
в самолет. През следващите пет години това число се очаква да
се увеличи поне десет пъти. Очаква ни една драматична надпревара между класическите автомобилни компании и набиращите
скорост, вече съвсем не стартиращи компании, например от
Силициевата долина.

За нас – и тук имам предвид и вас, нашите читатели – хората,
които с любов и страст придружават развитието на автомобила,
съвременната мобилност носи най-вече радост. Мобилността е
нещо чисто човешко. Който не се движи, той залинява. От САЩ,
където правят изследвания за какво ли не, тези дни научихме, че
пенсионери, които доброволно връщат шофьорските си книжки
на полицията, умират по-бързо от тези, които не го правят…

Ралф Петров, главен редактор

Още по темата

Card image cap

В последния брой:

Архив >