2024
Въпреки че се намира в Европа, само допреди 30 години Албания се развива в почти пълна изолация от останалия свят. Затова и до днес нейната автомобилна индустрия от времето на комунизма, все още не e проучена достатъчно добре. Според непотвърдена версия, още през 50-те години в Тирана има монтажен завод, в който се сглобяват съветските камиони ГАЗ-51, под името Tiranё-75. Твърди се, че там се сглобява и ЗиС-150, който също както и ГАЗ, е използван като основа за някои от произвежданите в страната автобуси. Водещото автомобилно предприятие в Албания е автобусният завод в град Шкодра, който през 60-те години започва изработката на няколко типа автобусни каросерии с марката Shkodra, базирани на шаси Škoda 706 RTO, ГАЗ-51 и ЗИС-150, както и неговия китайски клонинг Jiefang CA-10.

Съчлененият модел Shkodra A6, базиран на Škoda 706 RTO, който е представен през 1970 г., е един от най-известните и популярни албански автобуси. Той е използван активно в продължение на четвърт век и едва към средата на 90-те години започва подмяната му с употребявани (основно италиански) автобуси. Съществува и двуосна версия на същия модел, обозначена като А7, а най-късото изпълнение, базирано на ГАЗ-51, се нарича Shkodra A4 и производството му започва също през 1970 г.

Освен автобусните каросерии, в Албания се правят и кабини за камиони, които най-вероятно също идват от фабриката в Шкодра поради близкото сходство с оформлението на Skodra. През 1982 г. автобусното производство в Шкодра е силно ограничено, след като там е усвоена изработката на железопътни вагони. Косвено потвърждение за това е тоталното износване на автопарка на службата за градски транспорт към края на 80-те години.

Известните до момента факти за автомобилната индустрия на Албания по времето на Енвер Ходжа не са много, като само малка част от тях са потвърдени. Това, което се знае със сигурност, е, че понастоящем там има амбициозни ентусиасти, които неотдавна дори успяха да направят първия албански суперавтомобил. Неговата предистория започва през 2020 г., когато е анонсиран първият местен проект за спортен автомобил, наречен Illyrian Pure Sport. Въпреки че той дълго време се намира само на идейно ниво, изработката му е била реално осъществима. Идеята за неговото създаване идва от живеещия в Германия косовски албанец Кендрим Таки, който работи като автомобилен дизайнер, и в процеса на проектиране залага използването на серийни компоненти и възли от GM и Tremec.

Скоро след това е създаден албанският стартъп Arrera Automobili, чиято основна цел е да въплъти колата в метал. Така се ражда реалният прототип Arrera Illyrian TSX, чиято световна премиера е организирана в началото на 2024 г. в Торино при голям медиен интерес. Предвижда се серийната версия на автомобила да бъде снабдена с 6,2-литров двигател LT2 V8 с мощност 840 конски сили, а максималната скорост би трябвало да достигне 375 километра в час. Това ще бъде първият автомобил, произвеждан в Албания, чиято цена ще варира от 1,2 до 1,7 милиона евро – според спецификациите.